Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie (B-ODISEE-OBS22B)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19702&OPLID=576
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS21B : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OAS64A : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OBS16B : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OBS15B : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OAS63A : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie (B-ODISEE-OBS22b)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met de methodieken Art Based Learning (ABL) en Visual Thinking Strategy (VTS). Door het actief toepassen van de methodieken leert de toekomstige leerkracht jongeren centraal te stellen om op een laagdrempelige manier naar kunst kijken. De methodes lenen zich uitstekend om vakoverschrijdend aan de slag te gaan vanuit artistiek of cultureel werk.
Studiemateriaal
De docent plaatst het studiemateriaal op Toledo.
Toelichting werkvorm
- De contactmomenten worden interactief gegeven waarbij de methodes ervaringsgericht worden aangeleerd.
- Door oefening, opdrachten en microteaching onder begeleiding geraakt de student vertrouwd met de methodes.
- Uitwisseling, reflectie met medestudenten (interactief, peer tot peer).
Evaluatieactiviteiten
Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie (B-ODISEE-O72470)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
- Opdracht Art Based Learning: ABL analyse bij museumbezoek + persoonlijk artistiek werk.
- VTS sessie met medestudenten.
- Lesontwerp vanuit ABL of VTS (eventueel cross-over met ander onderwijsvak).
De student moet voor elke opdracht een voldoende halen om geslaagd te zijn voor dit OPO.
Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET tijdig compenseren leidt tot een NA voor dit deel.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die onderdelen opnieuw moeten afleggen, nemen contact op met de docent om te bekijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.