Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie (B-ODISEE-OBS15B)

3 studiepuntenNederlands3 urenTweede semesterTweede semester
Pepermans Sofie (coördinator) |  Pepermans Sofie |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS16B : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OBS21B : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OBS22B : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OAS64A : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie
OAS63A : Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie (B-ODISEE-OBS15b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht3 urenTweede semesterTweede semester
Pepermans Sofie |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met de methodieken Art Based Learning (ABL) en Visual Thinking Strategy (VTS). Door het actief toepassen van de methodieken leert de toekomstige leerkracht jongeren centraal te stellen om op een laagdrempelige manier naar kunst kijken. De methodes lenen zich uitstekend om vakoverschrijdend aan de slag te gaan vanuit artistiek of cultureel werk.

De docent plaatst het studiemateriaal op Toledo.

  • De contactmomenten worden interactief gegeven waarbij de methodes ervaringsgericht worden aangeleerd. 
  • Door oefening, opdrachten en microteaching onder begeleiding geraakt de student vertrouwd met de methodes.
  • Uitwisseling, reflectie met medestudenten (interactief, peer to peer).

Evaluatieactiviteiten

Vakdidactische thema's binnen kunst en creatie (B-ODISEE-O72439)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

- Opdracht Art Based Learning: ABL analyse bij museumbezoek + persoonlijk artistiek werk.

- VTS sessie met medestudenten. 

- Lesontwerp vanuit ABL  of VTS (eventueel cross-over met ander onderwijsvak). 

De student moet voor elke opdracht een voldoende halen om geslaagd te zijn voor dit OPO.

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET tijdig compenseren leidt tot een NA voor dit deel. 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die onderdelen opnieuw moeten afleggen, nemen contact op met de docent om te bekijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.