Psychopedagogiek 3 (B-ODISEE-OBL01A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16498&OPLID=68
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBK15A : Psychopedagogiek 3
OWL30A : Psychopedagogiek 3
OAL63A : HAO Psychopedagogiek 3
OBS01A : Psychopedagogiek 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OPS06A : Psychopedagogiek 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0Y4 : Psychopedagogiek 3
OAK29A : Psychopedagogiek 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK42A : HAO Psychopedagogiek 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL43A : Psychopedagogiek 3
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Psychopedagogiek 3 (B-ODISEE-OBL01a)




Inhoud
We verkennen verschillende onderwerpen die je helpen jezelf als toekomstige leerkracht te situeren in een schoolteam en de ruimere onderwijsgemeenschap:
- Wat is het pedagogisch project van een school?
- Wat zijn de gelijkenissen en verschillen tussen de bestaande onderwijsnetten en -koepels?
- De startende leraar: wat staat je te doen, waar vind je ondersteuning, wat zijn mogelijkheden tot verdere professionalisering, wat zijn jouw rechten en plichten als startende leraar… ?
- Onderwijskwaliteit: wanneer is een school OK, wat is de rol van de inspectie, waarvoor kan een school terecht bij de pedagogische begeleidingsdiensten, wat is de missie van een dienst zoals het Onderwijscentrum Brussel, wat is het doel van gestandaardiseerde testen, … ?
- De plaats van leerkrachten in de samenleving
- …
Studiemateriaal
Studiemateriaal zal op Toledo geplaatst worden.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Interactieve sessies. Waar mogelijk nodigen we gastsprekers uit en gaan de studenten met hen in gesprek.
Evaluatieactiviteiten
Psychopedagogiek 3 (B-ODISEE-O70388)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit
- Verdiepend onderzoek van de stageschool (40%)
- Analyse van de mediaberichten (20%)
- Mondelinge evaluatie ( 40%)
Concrete verwachtingen staan op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Herwerking van de delen waarop onvoldoende werd gehaald. Herwerking gebeurt op basis van feedback. Deze feedback kunnen studenten ontvangen bij de nabespreking van de resultaten.