Beleid versterken (B-ODISEE-OBH11A)
Doelstellingen
De schoolontwikkelaar denkt mee na over de herinrichting van de kernprocessen en wenselijke veranderingen in (1) de structuur van de organisatie, (2) de schoolcultuur, (3) ondersteunende systemen en (4) de inzet en het gedrag van mensen. Hij draagt zo bij aan het ontwikkelen van een integraal beleid dat sturing geeft aan kwaliteitsvoller onderwijs en het ontwikkelen van een onderzoekende en lerende cultuur.
In dit OPO werken we toe naar het mee opvolgen en uitvoeren van beleid in de eigen organisatie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Beleid versterken (B-ODISEE-OBH11a)
Inhoud
Inhoud
De opleiding heeft tot doel om de student een systemisch inzicht te geven in hoe hij zijn onderwijsorganisatie vormgekregen heeft, de student leert op welke elementen kan ingespeeld worden om de school beleidsmatig te versterken.
- Onderwijstransformatie
- Blauwdruk nieuwe school
- De Tocht (hoe ga je van de huidige naar de toekomstige situatie?)
- De rollen (leerling, leraar, ouders, directeur, eigen rol)
- Hoe groepen coachen m.b.t. innovaties
Studiemateriaal
Aanbevolen:
De Boe, D. en Van de Moortel, P. (2022): De ultieme transformatie van je school. Uitg. Lannoo
Bijkomend studiemateriaal wordt op Toledo geplaatst.
Toelichting werkvorm
Interactieve sessies
Evaluatieactiviteiten
Beleid versterken (B-ODISEE-O73805)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De evaluatie bestaat uit een teampresentatie waarin de student zijn onderwijsconcept toepast op de eigen context.