Onderzoek en innovatie 2 (B-ODISEE-OBH10A)

9 studiepuntenNederlands22 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
De Sadeleer Ria (coördinator) |  Bogaerts Mieke |  De Sadeleer Ria
Kernteam Schoolontwikkeling (BNB)

Leeruitkomsten:

  • ·Integraal kijken en denken over het praktijkvraagstuk in je eigen onderwijscontext
    • De complexiteit beschrijven, meer grip op het grotere plaatje en de samenhang krijgen door gebruik te maken van integrale theoretische modellen, schooldata en werkingsprincipes uit onderzoek
  • Participatief werken met stakeholders uit de eigen onderwijscontext
    • Data verzamelen met een mix van participatieve onderzoeksmethoden in functie van diagnose, advies en ontwerp.
    • Communicatie op gang brengen, reflectie stimuleren door samenhangende verbanden tussen feiten, relaties en achterliggende mentale modellen helder en gestructureerd te presenteren en voor te leggen.
  • Procesaansturing voor een praktijkvraagstuk in de eigen onderwijscontext
    • Een iteratief veranderproces ontwerpen, passend bij de visie van de onderwijscontext en met regelmatige toetsing aan de praktijk
    • Integrale kennis gebruiken om hefboomacties op inhoud en proces te identificeren en uit te voeren
  • Veranderbereidheid versterken bij relevante stakeholders
    • Urgentie creëren bij enkele stakeholders als start voor een verandering
    • Experimenten stimuleren bij enkele stakeholders om effecten te ervaren.

Dit opleidingsonderdeel volgt op Onderzoek en innovatie 1

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Onderzoek en innovatie 2 (B-ODISEE-OBH10a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenBeide semestersBeide semesters
Bogaerts Mieke |  De Sadeleer Ria
Kernteam Schoolontwikkeling (BNB)

We verdiepen ons in de diverse componenten en methodieken van participatief actieonderzoek en in het kiezen en hanteren van verandermodellen, die we toetsen aan jouw onderwijsorganisatie. We verbreden de kennis van kwalitatieve onderzoekstechnieken. We focussen op het gebruik onderwijsliteratuur en leggen verbanden naar datagebruik.

Daarnaast oefenen we coachingsvaardigheden in om de onderzoekende houding, participatie van collega’s en het reflectief vermogen te stimuleren. 

Tenslotte komen een aantal creatieve technieken aan bod om patronen te doorbreken en innovatieve ideeën te genereren.

 

  • Van der Zouwen, T. (2022): Actieonderzoek doen. Een routewijzer voor studenten en professionals.  Uitg. Boom (aanbevolen)
  • Teksten die ter beschikking worden gesteld op Toledo

Interactieve sessies met tussentijdse opdrachten

Evaluatieactiviteiten

Onderzoek en innovatie 2 (B-ODISEE-O73804)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De student voert een praktijkonderzoek uit in de eigen onderwijscontext. Meer informatie wordt op Toledo geplaatst.

De student neemt hiertoe contact op met de docent tijdens de nabespreking van de resultaten.