Aanvangs- en loopbaanbegeleiding (B-ODISEE-OBH07A)

6 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Sondervorst Raf (coördinator) |  Sondervorst Raf
Kernteam Schoolontwikkeling (BNB)

de cursisten krijgen een zicht op :

- verschillende vormen van aanvangs- en loopbaanbegeleiding

- diverse rollen en posities van de mentor

- mogelijke trajecten van aanvangs- en loopbaanbegeleiding

de cursisten kunnen :

- de professionalisering en de relatie met aanvangs- en loopbaan begeleiding in eigen context beschrijven

- hun eigen biografie als leraar verduidelijken en verbinden met literatuur die rond aanvangs-en loopbaanbegeleiding wordt aangereikt

- krachten en noden van startende collega's in hun eigen organisatie in kaart brengen

- een beperkt initiatief uitwerken rond aanvangs-en loopbaanbegeleiding

- hun eigen functie als mentor/ondersteuner/.... in het kader van aanvangs-en loopbaanbegeleiding  scherp stellen.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Aanvangs- en loopbaanbegeleiding (B-ODISEE-OBH07a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum20 urenBeide semestersBeide semesters
Kernteam Schoolontwikkeling (BNB)

Een aantal topics passeren de revue :

rollen en posities van mentoren en andere verantwoordelijken bij aanvangs- en loopbaanbegeleiding;

Het biografisch perspectief van een leraar;

begeleiding binnen een traject

begeleiding binnen een loopbaanperspectief: het einde loopbaanverhaal.

evalueren van de aanvangs- en loopbaanbegeleiding

 

 

Materiaal wordt ter beschikking gesteld op Toledo

Interactieve sessies

Evaluatieactiviteiten

Aanvangs- en loopbaanbegeleiding (B-ODISEE-O73355)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De cursist kiest een weloverwogen initiatief, bereidt het voor en voert het uit. De cursist grijpt dit proces aan om zelf te leren, verder te groeien in de rol als mentor en ontwikkelt een aantal competenties .

 

Op basis van een eerste  verkenning (het mentorschap in de eigen school, verwachtingen en noden van starters en andere teamleden – dit alles bekeken vanuit meerdere invalshoeken (alle betrokkenen + micro-, meso-, macro-perspectief), bedenkt de cursist wat voor hem/haar zelf en de school zinvol is om aan te pakken.

De specifieke vormgeving en criteria worden tijdens de eerste sessie toegelicht .

 

Bij een herkansing is er eerst altijd een gesprek met de docent om de preciese opdracht af te bakenen en te situeren.