Aanvangs- en loopbaanbegeleiding (B-ODISEE-OBH07A)
Doelstellingen
de cursisten krijgen een zicht op :
- verschillende vormen van aanvangs- en loopbaanbegeleiding
- diverse rollen en posities van de mentor
- mogelijke trajecten van aanvangs- en loopbaanbegeleiding
de cursisten kunnen :
- de professionalisering en de relatie met aanvangs- en loopbaan begeleiding in eigen context beschrijven
- hun eigen biografie als leraar verduidelijken en verbinden met literatuur die rond aanvangs-en loopbaanbegeleiding wordt aangereikt
- krachten en noden van startende collega's in hun eigen organisatie in kaart brengen
- een beperkt initiatief uitwerken rond aanvangs-en loopbaanbegeleiding
- hun eigen functie als mentor/ondersteuner/.... in het kader van aanvangs-en loopbaanbegeleiding scherp stellen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Aanvangs- en loopbaanbegeleiding (B-ODISEE-OBH07a)
Inhoud
Een aantal topics passeren de revue :
rollen en posities van mentoren en andere verantwoordelijken bij aanvangs- en loopbaanbegeleiding;
Het biografisch perspectief van een leraar;
begeleiding binnen een traject
begeleiding binnen een loopbaanperspectief: het einde loopbaanverhaal.
evalueren van de aanvangs- en loopbaanbegeleiding
Studiemateriaal
Materiaal wordt ter beschikking gesteld op Toledo
Toelichting werkvorm
Interactieve sessies
Evaluatieactiviteiten
Aanvangs- en loopbaanbegeleiding (B-ODISEE-O73355)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De cursist kiest een weloverwogen initiatief, bereidt het voor en voert het uit. De cursist grijpt dit proces aan om zelf te leren, verder te groeien in de rol als mentor en ontwikkelt een aantal competenties .
Op basis van een eerste verkenning (het mentorschap in de eigen school, verwachtingen en noden van starters en andere teamleden – dit alles bekeken vanuit meerdere invalshoeken (alle betrokkenen + micro-, meso-, macro-perspectief), bedenkt de cursist wat voor hem/haar zelf en de school zinvol is om aan te pakken.
De specifieke vormgeving en criteria worden tijdens de eerste sessie toegelicht .
Toelichting bij herkansen
Bij een herkansing is er eerst altijd een gesprek met de docent om de preciese opdracht af te bakenen en te situeren.