Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs (ism EDU) (B-ODISEE-OAS60A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19694&OPLID=550
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS32B : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs (i.s.m. EDU)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in avondonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - voor bachelors in de kunsten - i.s.m. LUCA - in avondonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - voor bachelors in de kunsten - i.s.m. LUCA - in afstandsonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs (ism EDU) (B-ODISEE-OAS60a)
Inhoud
In dit keuzevak word je uitgedaagd onderbouwde standpunten in te nemen over onderwijskundige thema’s en vernieuwde inzichten te integreren binnen je persoonlijk leerkader:
Je neemt deel aan 4 events, gecentraliseerd rond volgende categorieën:
· De leerling en het leren
· Leeromgevingen en leraarschap
· Schoolorganisatie, schoolbeleid en professionele ontwikkeling
· Onderwijssystemen, onderwijsbeleid en onderwijskwaliteit
· Onderwijsconcepten en curriculum
In het actualiteitsdebat (ook een event) wordt ingespeeld op vraagstukken, kwesties, fenomenen die zich in de actualiteit van het (Vlaamse) onderwijs voordoen.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30180
Toelichting werkvorm
Je neemt deel aan 4 events rond onderwijskundige thema’s. De events vind je op deze website: https://associatie.kuleuven.be/limbo. (Eventuele extra informatie vind je op Toledo).
Je maakt zelf een keuze uit het beschikbare aanbod. Dit aanbod is Campusoverschrijdend georganiseerd. Je neemt zelf het initiatief om je tijdig/ bij de start van het semester) aan te melden voor de events.
Verdere informatie bij de verwerkingsopdrachten en evaluatiecriteria vind je op toledo. Je kan, binnen de aangegeven timing op Toledo bij de docent terecht voor eenmalige schriftelijke feedback bij de evaluatieopdrachten. Je kan bij de docent ook terecht voor verdere informatie over het opleidingsonderdeel.
o Oefeningen/opdrachten (met of zonder begeleiding) o Interactievormen (bv. discussie, klasgesprek, onderwijsleergesprek…)
o Casuïstiek (gevalsmethode, case study…)
o Zelfstudie
Evaluatieactiviteiten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs (ism EDU) (B-ODISEE-O72462)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De evaluatie bestaat uit 3 onderdelen.
Deelnamebewijzen van 4 events + inhoudelijke informatie over de events
Een opiniebijdrage of beleidsadvies over een van de gevolgde events;
Een verslag met leerpunten over een van de gevolgde events.
De gehanteerde beoordelingsschaal is geslaagd / niet geslaagd.
Om te slagen voor het opleidingsonderdeel heb je de deelnamebewijzen + inhoudelijke informatie opgeladen in het portfolio en ben je geslaagd voor de twee opdrachten. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie of respecteren van de deadline leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline of afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel.
Meer informatie over de timing, de inhoud en de organisatie van de permanente evaluatie is te vinden op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen, nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.