Verbreding vakdidactiek (B-ODISEE-OAS53A)

3 studiepuntenNederlands3 urenTweede semesterTweede semester
De Cock Steffi (coördinator) |  Cieters Veerle |  De Cock Steffi |  De Schryver Kirsten |  Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Ooms Saar |  Pepermans Sofie |  Saron Miriam |  Van den Broeck Bram |  Verbrugge Luc |  Verdoodt Diede  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs Aalst

hhttps://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19679&OPLID=551

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS25B : Verbreding vakdidactiek

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Verbreding vakdidactiek (B-ODISEE-OAS53a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht3 urenTweede semesterTweede semester
Cieters Veerle |  De Cock Steffi |  De Schryver Kirsten |  Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Ooms Saar |  Pepermans Sofie |  Saron Miriam |  Van den Broeck Bram |  Verbrugge Luc |  Verdoodt Diede  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs Aalst

Bij het opleidingsonderdeel VERBREDING vakdidactiek kies je ervoor om je professionele kennis en vaardigheden te VERBREDEN  naar een ander vak buiten je vakdidactische cluster. In overleg met je vakdidactische begeleider ga je aan de slag met een aantal opdrachten waarbij we inspelen op je vakdidactische noden. Je legt de afspraken samen vast in het afsprakenkader. 

Je kan dit opleidingsonderdeel enkel volgen na goedkeuring van je trajectbegeleider. De inhoud is op maat en kan o.a. bestaan uit volgende elementen: doornemen vakdidactische literatuur, bezoeken, analyse beginsituatie, observatiestage, interview, vakdidactische verwerking, ….

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30165

Oefeningen/opdrachten

In dit opleidingsonderdeel ga je zelfstandig aan de slag na een intakegesprek waarin de keuzes worden afgesproken. Je legt een individueel traject af waarbij zoveel mogelijk wordt ingespeeld op je eigen interesses en vakdidactische noden. Schakel je van een diploma SLO of GPB dan maak je een vastgelegde opdracht (ontwerponderzoek). 

De begeleiding gebeurt volledig op afstand via opdrachten. Tijdens het tussentijdse gesprek bespreken we de vorderingen en krijg je bijkomende begeleiding bij de uitvoering van de opdrachten. Daarnaast kan je ook, binnen de voorziene timing, tussentijdse feedback vragen bij de opdrachten. Maak zeker gebruik van deze begeleidingskansen.  

Je neemt zelf initiatief met betrekking tot de planning van de gesprekken en de voorbereiding van het intakegesprek (zie evaluatie). 

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/

Evaluatieactiviteiten

Verbreding vakdidactiek (B-ODISEE-O72447)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Je neemt initiatief om het intakegesprek voor te bereiden en in te plannen. Tijdens het intakegesprek met je vakdidactische begeleider wordt het keuzevak concreet ingevuld (engagement, evaluatievoorwaarden, …) en vastgelegd in het afsprakenkader. Tijdens het eindgesprek bekijken we of je aan de afgesproken voorwaarden voldoet.

De gehanteerde beoordelingsschaal is geslaagd / niet geslaagd.

Je moet voor elk onderdeel geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. Voor het onderdeel verkennen en verruimen vind je de evaluatiecriteria op Toledo.

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de je vakdidactische begeleider die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel.

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie vind je op Toledo.

Indien praktijk deel uitmaakt van je pakket: De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche.  Heb je geen goedgekeurde stageovereenkomst of LIO-contract, dan kan je geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien.  

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden.
Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen, nemen contact op met de vakdidactisch begeleider om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.