Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18090&OPLID=550
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS53A : Leren in mijn vak A
OBS54A : Leren in mijn vak A
OBS70A : Leren in mijn vak A
OBS71A : Leren in mijn vak A
OAS09A : Leren in mijn vak A
OAS27A : Leren in mijn vak A
OAS26A : Leren in mijn vak A
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Leren in mijn vak A (B-ODISEE-OAS10a)
Inhoud
In het opleidingsonderdeel Leren in mijn vak A zoeken we naar antwoorden op enkele uitdagingen. Ze hebben te maken met lesgeven maar verbreden de focus van een les naar een lessenreeks en naar samenhang, passend binnen een leerplan/begeleidingsplan.
Vanuit geformuleerde uitdagingen werken we verdiepend op een aantal aspecten van het didactisch model.
- VISIE: Een krachtige leeromgeving realiseren
- LEERDOELEN: Leerplandoelstellingen, kennis, vaardigheden en attitudes
- LEERINHOUD: deelleerstappen, soorten kennis
- BRONNEN EN MATERIALEN: functioneel inzetten van ICT, leermateriaal taalontwikkeld vormgeven
- LEERACTIVITEITEN EN DOCENTENROLLEN: didactische werkvormen (uitdieping en verbreding)
- TOETSING: (breed) evalueren en evaluatie-instrumenten maken
Studiemateriaal
Studiemateriaal op Toledo
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26748
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren
In leren in mijn vak A worden uitdagingen (cfr evaluatie) en de theoretische kaders steeds op elkaar afgestemd. Deze kaders worden aangereikt tijdens de contactmomenten en/of zelfstandig via opdrachten verwerkt. Bepaalde onderdelen worden zelfstandig doorgenomen (thematische onderdelen, MOOC’s ICT).
Daarnaast wordt feedback en coaching voorzien bij de verwerkingsopdracht.
Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je in het stagevademecum: https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/algemeen/voor-studenten/
Evaluatieactiviteiten
Leren in mijn vak A (B-ODISEE-O71492)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit 3 onderdelen:
1. Bouwplan voor een lessenreeks passend bij een specifiek leerplan (60%), met:
- Lessenreeks zelf (bouwplan)
- Integratie van ICT (met inbegrip van 2 ICT-mooc’s). - De Mooc’s moeten afgelegd zijn maar tellen niet mee in de eindscore
- Zelf ontwikkeld leermateriaal met aandacht voor taalontwikkelend lesgeven -
- Evaluatie-instrument
2. Motivatie en verwerking van theoretische inzichten (KLO, ICT, TOL, brede kennis) 20%
3.Presentatie met zelf- en peerassessment 20%
De score komt tot stand door het gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen. Als eindbeoordelingscijfer wordt een puntenschaal van 1-20/20 gehanteerd.
Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Je moet voor de 3 boven vermelde onderdelen/opdrachten geslaagd zijn om te slagen voor leren in mijn vak A. Indien je niet slaagt voor een van deze 3 onderdelen wordt het cijfer herleid tot het onderdeel met de laagste score.
Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen, nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.