Leren in mijn vak A (B-ODISEE-OAS09A)

4 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Verdoodt Diede (coördinator) |  De Cock Steffi |  Laridaen Charlotte |  Saron Miriam |  Verdoodt Diede |  Verhofstadt Nele  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS53A : Leren in mijn vak A
OBS54A : Leren in mijn vak A
OBS70A : Leren in mijn vak A
OBS71A : Leren in mijn vak A
OAS27A : Leren in mijn vak A
OAS10A : Leren in mijn vak A
OAS26A : Leren in mijn vak A

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Leren in mijn vak A (B-ODISEE-OAS09a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
De Cock Steffi |  Laridaen Charlotte |  Saron Miriam |  Verdoodt Diede |  Verhofstadt Nele
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

In het opleidingsonderdeel Leren in mijn vak A zoeken we naar antwoorden op enkele uitdagingen. Ze hebben te maken met lesgeven maar verbreden de focus van een les naar een lessenreeks en naar samenhang, passend binnen een leerplan/begeleidingsplan.  
 

Vanuit geformuleerde uitdagingen werken we verdiepend op een aantal aspecten van het didactisch model.  

VISIE: Een krachtige leeromgeving realiseren 

LEERDOELEN: Leerplandoelstellingen, kennis, vaardigheden en attitudes 

LEERINHOUD: deelleerstappen, soorten kennis 

BRONNEN EN MATERIALEN: functioneel inzetten van ICT, leermateriaal taalontwikkeld vormgeven 

LEERACTIVITEITEN EN DOCENTENROLLEN: didactische werkvormen (uitdieping en verbreding) 

TOETSING: (breed) evalueren en evaluatie-instrumenten maken 

TIJD/LEEROMGEVING 

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26747

 

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten

In leren in mijn vak A worden uitdagingen (cfr evaluatie) en de theoretische kaders steeds op elkaar afgestemd. Deze kaders worden aangereikt tijdens de contactmomenten en/of zelfstandig via opdrachten verwerkt. Bepaalde onderdelen worden zelfstandig doorgenomen (thematische onderdelen, MOOC’s ICT). 
Daarnaast wordt feedback en coaching voorzien bij de verwerkingsopdracht. 

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je in het stagevademecum: https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/algemeen/voor-studenten/

Evaluatieactiviteiten

Leren in mijn vak A (B-ODISEE-O71491)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit 3 onderdelen: 
 

1. Bouwplan voor een lessenreeks passend bij een specifiek leerplan (60%), met:  

- Lessenreeks zelf (bouwplan) 

- Integratie van ICT (met inbegrip van 2 ICT-mooc’s). - De Mooc’s moeten afgelegd zijn maar tellen niet mee in de eindscore  

- Zelf ontwikkeld leermateriaal met aandacht voor taalontwikkelend lesgeven - 

- Evaluatie-instrument  

2. Motivatie en verwerking van theoretische inzichten  (KLO, ICT, TOL, brede kennis) 20% 

3.Presentatie met zelf- en peerassessment 20% 

De score komt tot stand door het gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen. Als eindbeoordelingscijfer wordt een puntenschaal van 1-20/20 gehanteerd. 

Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. 

Je moet voor de 3 boven vermelde onderdelen/opdrachten geslaagd zijn om te slagen voor leren in mijn vak A. Indien je niet slaagt voor een van deze 3 onderdelen wordt het cijfer herleid tot het onderdeel met de laagste score. 

 

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Toledo. 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen, nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.