Didactiek 1 (B-ODISEE-JPOW49)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Decroos Liesbet (coördinator) |  Decroos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Didactiek 1 (B-ODISEE-JLOW08)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Decroos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

    • Basiscompetenties van de leerkracht
    • Structuur en modernisering van het secundair onderwijs
    • Didactische principes/bouwstenen
    • Pedagogisch-didactisch basismodel:
      • Onderwijsvisies
      • Doelen
      • Beginsituatie
      • Krachtige leeromgeving
      • Inhoud
      • Didactische werkvormen en media
      • Evaluatie (inleiding tot)
    • Fasen van een les

    Actieve kennis van het Nederlands.

    Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

    Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

    Dagonderwijs (DAG)

    We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbij blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon en asynchroon).

    Hoger Afstandsonderwijs (HAO)

    Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

    Evaluatieactiviteiten

    Didactiek 1 (B-ODISEE-JVOW49)

    Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
    Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen, Meerkeuzevragen
    Leermateriaal : Cursusmateriaal

    ExamenmomentBeoordelingsschaal
    TOTAAL1-20/20 puntenschaal

    Bepaling eindcijfer: 

    • 5%: opdracht onderwijsvisie
    • 5%: opdracht beginsituatie
    • Tussentijdse digitale 'leerdoelentoets': studenten die deelnemen en 80% behalen, verwerven al 1 van de 15 punten van de basiskennistoets.
    • 90%: digitale basiskennistoets met cesuur 60%: meerkeuzevragen, gesloten vragen en open vragen. Deze basiskennistoets met cesuur 60% (12/20) wordt omgezet naar een score met cesuur 50% (10/20). Tabel met specifieke omzetting per score: zie Toledo

    Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op de basiskennistoets de cesuur, zoals hierboven beschreven niet is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de basiskennistoets.

    Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor zoals hierboven omschreven met een maximum van 7/20. 

    Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de deelevaluatie als niet-ingeleverd beschouwd en als 0/20 beoordeeld.

    Als een student aan geen enkele deelevaluatie deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

    Hier gelden afwijkende modaliteiten:

    De tussentijdse digitale 'leerdoelentoets' wordt niet ingericht in tweede zittijd.

    De andere modaliteiten blijven behouden.