Didactiek 1 (B-ODISEE-JPOW49)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8381&OPLID=250
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Microcredentials van de opleiding secundair onderwijs (Sint-Niklaas) 999 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Didactiek 1 (B-ODISEE-JLOW08)
Inhoud
- Structuur en modernisering van het secundair onderwijs
- Didactische principes/bouwstenen
- Pedagogisch-didactisch basismodel:
- Onderwijsvisies
- Doelen
- Beginsituatie
- Krachtige leeromgeving
- Inhoud
- Didactische werkvormen en media
- Evaluatie (inleiding tot)
- Fasen van een les
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands.
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Dagonderwijs (DAG)
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbij blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon en asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Didactiek 1 (B-ODISEE-JVOW49)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bepaling eindcijfer:
- 5%: opdracht onderwijsvisie
- 5%: opdracht beginsituatie
- Tussentijdse digitale 'leerdoelentoets': studenten die deelnemen en 80% behalen, verwerven al 1 van de 15 punten van de basiskennistoets.
- 90%: digitale basiskennistoets met cesuur 60%: meerkeuzevragen, gesloten vragen en open vragen. Deze basiskennistoets met cesuur 60% (12/20) wordt omgezet naar een score met cesuur 50% (10/20). Tabel met specifieke omzetting per score: zie Toledo
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op de basiskennistoets de cesuur, zoals hierboven beschreven niet is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de basiskennistoets.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor zoals hierboven omschreven met een maximum van 7/20.
Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de deelevaluatie als niet-ingeleverd beschouwd en als 0/20 beoordeeld.
Als een student aan geen enkele deelevaluatie deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden afwijkende modaliteiten:
De tussentijdse digitale 'leerdoelentoets' wordt niet ingericht in tweede zittijd.
De andere modaliteiten blijven behouden.