PAV1-1c Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JPO0S2)
Doelstellingen
Kerndoelen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8128&OPLID=250
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Project Algemene Vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. PAV1-1c Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JLO0S2)
Inhoud
Vakinhoud
Vakterminologie en vakdidactische principes
Leereenheid 1: Uitgangspunten
- Rekenkundige gecijferdheid
- Interactief wiskundeonderwijs in de B-stroom en de A-finaliteit
- Constructieve en functionele oplossingsstrategieën
- Wiskundige beginsituatie
- Leerinhouden
- Eindtermen en leerplannen
Leereenheid 2: Vaardigheden en attitudes
Leereenheid 3: Rekenen
- Historische groei
- Talstelsels
- Getallen en cijfers
- Bewerkingen
- Hoofdrekenen
- Cijferrekenen
- Machinerekenen
- Schattend rekenen
Leereenheid 4: Breuken
Leereenheid 5: Procenten
Leereenheid 6: Schaal
Leereenheid 7: Meten
- Lengte, inhoud, massa, volume en oppervlakte
- Tijd
- Temperatuur
- Geld
Leereenheid 8: Lijnen
Leereenheid 9: Hoeken
Leereenheid 10: Vlakke figuren
- Vierhoeken
- Driehoeken
- Veelhoeken
- Cirkel
- Omstructureringen
- Spiegelingen
- Stelling van Pythagoras
Leereenheid 11: Ruimtefiguren
- Meetkundige lichamen
Leereenheid 12: Informatieverwerking
- Tabellen
- Grafische voorstellingen
- Gemiddelde en mediaan
Leereenheid 13: Oplossingsmethoden
- Vergelijkingen oplossen
- Regel van drieën
- Schatten
- Bewerkingen met maatgetallen
- Tekenregels
- Volgorde van bewerkingen
Leereenheid 14: Rekenmateriaal
Leereenheid 15: Rekenvaardigheden en technieken in PAV
- Thema's, activiteiten en vaardigheden
- Samenhang tussen wiskunde, dagelijks leven, maatschappij en beroepscontext
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
PAV1-1c Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JVO0S2)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bepaling eindcijfer
- Portfolio: procesevaluatie tijdens semester en productevaluatie tijdens examenperiode => Project: “Actief met rekenen: spelen met cijfers en getallen” (40%)
- Examen: schriftelijk examen tijdens examenperiode:
- Het examen basisvaardigheden bevat naast kennis- en inzichtsvragen voornamelijk oefeningen i.v.m. rekenvaardigheid, met een cesuur van 12/20 (40 %)
- Het examen vakdidactiek bevat vragen, wetenschappelijke artikels en casussen i.v.m. rekendidactiek (20 %)
Evaluatiekenmerken
- Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
- Om te kunnen slagen moeten studenten voor portfolio en examen geslaagd zijn. Het eindtotaal is dus niet noodzakelijk een mathematische verrekening van de punten op de verschillende examenonderdelen.
- Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
- Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).
- Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Clustertolerantie
Maximum 6 SP van de 36 SP van het onderwijsvak PAV over de drie opleidingsfases zijn tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.