PAV1-1c Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JPO0S2)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel (coördinator) |  Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. PAV1-1c Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JLO0S2)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Vakinhoud

Vakterminologie en vakdidactische principes

Leereenheid 1: Uitgangspunten

  • Rekenkundige gecijferdheid
  • Interactief wiskundeonderwijs in de B-stroom en de A-finaliteit
  • Constructieve en functionele oplossingsstrategieën
  • Wiskundige beginsituatie
  • Leerinhouden 
  • Eindtermen en leerplannen

Leereenheid 2: Vaardigheden en attitudes

Leereenheid 3: Rekenen

  • Historische groei
  • Talstelsels
  • Getallen en cijfers
  • Bewerkingen
  • Hoofdrekenen
  • Cijferrekenen
  • Machinerekenen
  • Schattend rekenen

Leereenheid 4: Breuken

Leereenheid 5: Procenten

Leereenheid 6: Schaal

Leereenheid 7: Meten

  • Lengte, inhoud, massa, volume en oppervlakte
  • Tijd
  • Temperatuur
  • Geld

Leereenheid 8: Lijnen

Leereenheid 9: Hoeken

Leereenheid 10: Vlakke figuren

  • Vierhoeken
  • Driehoeken
  • Veelhoeken
  • Cirkel
  • Omstructureringen
  • Spiegelingen
  • Stelling van Pythagoras

Leereenheid 11: Ruimtefiguren

  • Meetkundige lichamen

Leereenheid 12: Informatieverwerking

  • Tabellen
  • Grafische voorstellingen
  • Gemiddelde en mediaan

Leereenheid 13: Oplossingsmethoden

  • Vergelijkingen oplossen
  • Regel van drieën
  • Schatten
  • Bewerkingen met maatgetallen
  • Tekenregels
  • Volgorde van bewerkingen

Leereenheid 14: Rekenmateriaal

Leereenheid 15: Rekenvaardigheden en technieken in PAV

  • Thema's, activiteiten en vaardigheden
  • Samenhang tussen wiskunde, dagelijks leven, maatschappij en beroepscontext

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

 

 

Evaluatieactiviteiten

PAV1-1c Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JVO0S2)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindcijfer

  • Portfolio: procesevaluatie tijdens semester en productevaluatie tijdens examenperiode => Project: “Actief met rekenen: spelen met cijfers en getallen” (40%)
  • Examen: schriftelijk examen tijdens examenperiode: 
    • Het examen basisvaardigheden bevat naast kennis- en inzichtsvragen voornamelijk oefeningen i.v.m. rekenvaardigheid, met een cesuur van 12/20 (40 %)
    • Het examen vakdidactiek bevat vragen, wetenschappelijke artikels en casussen i.v.m. rekendidactiek (20 %)

Evaluatiekenmerken

  • Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
  • Om te kunnen slagen moeten studenten voor portfolio en examen geslaagd zijn. Het eindtotaal is dus niet noodzakelijk een mathematische verrekening van de punten op de verschillende examenonderdelen.
  • Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
  • Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).       
  • Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Clustertolerantie

Maximum 6 SP van de 36 SP van het onderwijsvak PAV over de drie opleidingsfases zijn tolereerbaar.

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.