1 Communicatietraining Nederlands (B-ODISEE-JPH04F)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8350&OPLID=205
Begintermen
Toelatingsvoorwaarden en volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling:
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPH03H : 1 HAO Communicatietraining Nederlands (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBC56B : Communicatietraining Nederlands 1
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in organisatie & management - Afstand+ (Aalst) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
- Bachelor in organisatie & management - Afstand+ (Aalst) (Afstudeerrichting Health Care Management) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 1 Communicatietraining Nederlands (B-ODISEE-OH6014)




Inhoud
Dit OPO behoort tot de programmaleerlijnen "meertalige communicator" en "informatiemanager".
Wie voor de richting Organisatie en Management kiest, kan er niet omheen: je krijgt vast en zeker te maken met allerlei schriftelijke en mondelinge opdrachten in het Nederlands, niet alleen tijdens de studie, maar zeker ook in het beroepsleven later. Een dynamische talenkennis en het snel doorgeven en inspelen op informatie is een uiterst belangrijke troef.
De manier waarop je communiceert, bepaalt het succes in je werk. Wat je verder ook doet, als je jouw boodschap niet op een vlotte en/of correcte manier kan overbrengen, bereik je niets. Je zal dus moeten werken aan je communicatieve kwaliteiten, zowel mondeling als schriftelijk. Je moet ook in staat zijn om snel het antwoord te vinden op taalvragen dankzij efficiënt gebruik van online bronnen.
In het opleidingsonderdeel Communicatietraining 1 staat efficiënte taalhantering voorop. Er wordt aangebracht aan welke eisen een goede professionele tekst moet voldoen en op welke manier je aan die eisen kan tegemoet komen. Er wordt geoefend op zowel het zoeken en selecteren van bronnen, als op het verwerken en weergeven ervan in je eigen teksten. Daarnaast wordt er ook al stilgestaan bij de dagelijkse communicatie in de bedrijfswereld: in staat zijn om een heldere en foutloze e-mail op te stellen, is daarbij een onontbeerlijke kwaliteit.
De student leert dus om zich correct uit te drukken in het Nederlands in een professionele context.
De leerstof in een notendop:
- Fasen in het schrijfproces
- Structureren van teksten
- Dynamisch schrijven: woordenschat en register
- Foutloos schrijven: spelling & grammatica
- Informatievaardigheden: bronnen zoeken, databanken gebruiken, citeren, parafraseren en refereren
- Professioneel e-mailen
- Samenvatten
- Rapporteren
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit OPO wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie, maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges. Voor de afstandsstudenten wordt er minstens één afzonderlijk contactmoment gepland voor overleg en toelichting.
Voor verdere details over de opdrachten en hun timing, verwijzen we naar Toledo.
Indien overmachtssituaties voorkomen, kunnen de werkvormen en de evaluatievormen nog wijzigen. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledocursus, zodat studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.
Evaluatieactiviteiten
1 Communicatietraining Nederlands (B-ODISEE-JVH04F)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Beoordelingsstructuur OPO
Binnen dit OPO gebeurt de evaluatie als volgt :
-Examen: 80 %
-Evaluatie buiten de examenperiode: 20 %
Hulpmiddelen
Een vertalend woordenboek is tijdens toetsen en testen niet toegestaan.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Doe je dit niet, dan krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie van de tweede examenkans verschilt van de eerste examenkans: er is alleen een schriftelijk examen.
Je mag geen AI-tools gebruiken. Als je dit toch doet dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.