Watertechnologie en -beheer (B-ODISEE-JPBWG3)

Doelstellingen
De doelstellingen (= kerndoelen) van dit opleidingsonderdeel (OPO) kan je hier raadplegen.
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
B. Competenties
De student(e) kan wat competenties betreft, functioneren op secundair onderwijsniveau.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Watertechnologie en -beheer (B-ODISEE-JLBWG3)




Inhoud
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de keuzevakken van de opleiding.
De inhoud van dit OPO :
- Inleiding
- Waterkwaliteit :
- Waterkwaliteit parameters (chemisch, fysisch, microbiologisch, organoleptisch)
- Normen ifv toepassing (drinkwater, spoeling, reiniging, irrigatie)
- Processen ter verbetering van de beoogde kwaliteit
- Wetgeving en beleid :
- Europa
- Vlaanderen
- Waterbeheersing en - transport
- Pompgemalen en sluizen
- Aantal typische waterpompen
- Winning en productie van water
- grondwater
- drinkwater
- Waterzuivering en recuperatie
- afvalwater en soorten verontreinigingen
- riolering - lozing
- kengetallen
- zuiveringsprincipes
- waterrecuperatie
- Aangevuld met 2 VERPLICHT uit te voeren praktijkopdrachten (te kiezen vanuit de 3 aangeboden mogelijkheden) :
- mogelijkheid 1: bezoek aan een waterzuiveringsinstallatie met bijhorende toetsing (bij klassikaal bezoek) of individuele taak (bij individueel bezoek)
- mogelijkheid 2: bezoek aan een drinkwaterproductiecentrum met bijhorende toetsing (bij klassikaal bezoek) of individuele taak (bij individueel bezoek)
- mogelijkheid 3: het uitvoeren van een overkoepelende opdracht over de verschillende thema's
- meer info over de 3 mogelijkheden en de bijhorende toetsing, taak of opdracht: te vinden op Toledo
Studiemateriaal
Het gebruikte studiemateriaal van deze onderwijsleeractiviteit (OLA) kan je hier raadplegen.
Er is geen cursus voor dit OPO beschikbaar. De leerstof wordt aangereikt via de presentaties, extra informatie en de opdrachten, die ter beschikking gesteld worden op Toledo.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren
Omschrijving :
- Hoorcolleges :
- er worden geen klassieke hoorcolleges voorzien
- de leerstof wordt digitaal aangereikt via ingesproken presentaties of videolessen, beschikbaar op Toledo
- vraagstelling en verduidelijking betreffende elk thema kan gebeuren tijdens een regelmatig, ingepland digitaal overleg (via MSTeams of ander digitaal systeem)
- de leerstof wordt aangereikt volgens een planningskalender
- het digitaal overleg wordt ingepland volgens het lessenrooster
- Bedrijfsbezoeken, bijhorende toetsing of taak en opdracht:
- volgens de modaliteiten beschreven op Toledo
Op Toledo :
- Alle leerstof
- De planningskalender
- alle info met betrekking tot bedrijfsbezoeken, toetsingen, taken, opdracht
HAO-studenten :
- krijgen dezelfde werkvorm, als de cam-student, incl. bedrijfsbezoeken, toetsingen, taken en opdracht
- kunnen aansluiten bij het ingepland digitaal overleg voor cam-studenten voor vraagstelling & verduidelijking
- kunnen zich inschrijven voor het algemeen HAO-monitoraat, voor specfieke vragen en verduidelijking betreffende dit OPO
Evaluatieactiviteiten
Watertechnologie en -beheer (B-ODISEE-H73782)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen :
- )is mondeling via MSTeams (of een ander systeem) van thuis uit of fysiek on-campus (totaal: 12 punten)
- is een gesloten boek examen
De toetsingen, taken & opdracht :
- 2 mogelijkheden zijn verplicht uit te voeren
- elke mogelijkheid, in relatie met toetsing, taak of opdracht: deelpunt op 4 punten
- volgens de modaliteiten beschreven op Toledo
Het eindpunt voor dit OPO is de som van de behaalde scores van alle deelevaluaties, met uitzondering van :
- indien één van de deelevaluaties niet werd uitgevoerd, dan is het eindpunt van dit OPO = NA
HAO :
- Hetzelfde evaluatieprincipe & eindpuntberekening wordt toegepast
- Het examen kan in de vooravond ingepland worden, in overleg met de docent
Toelichting bij herkansen
Het examen gebeurt op dezelfde manier als bij de 1° zittijd.
Een 2° examenkans is slechts mogelijk, na het wegwerken van de extreem onvoldoende (< 3.5/10) voor taken & opdracht (geen toetsingen) door :
- de taak of opdracht of delen van de opdracht opnieuw uit te voeren, volgens individuele afspraak tussen docent en student (indien mogelijk)
- in de andere gevallen wordt de punten van taak & opdracht integraal overgedragen naar de 2° zittijd
Hetzelfde evaluatieprincipe geldt voor de HAO-student.