Marketing (B-ODISEE-JPBWF3)

Doelstellingen
De doelstellingen (= kerndoelen) van dit opleidingsonderdeel kan je hier terugvinden.
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
B. Competenties
De student(e) kan, wat competenties betreft, functioneren op secundair onderwijsniveau.
Gezien de link van marketing met economie, is het aangeraden dat de student de OPO's Algemene economie en Bedrijfskunde reeds opgenomen heeft.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Marketing (B-ODISEE-JLBWF3)




Inhoud
Inhoud
In deze cursus worden een aantal basisconcepten behandeld van marketing, zo veel mogelijk gelinkt aan de leefwereld van de studenten, toegepast op de agro-biotechnologische sectoren en vanuit het standpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Volgende aspecten worden behandeld:
- Inleiding tot marketing: wat is marketing, welke verschillende marketingconcepten bestaan er, ...
- De consument: behoeften van de consument, beslissingsproces van de consument, vormen van oriëntatie- en koopgedrag...
- Marktonderzoek: rol en soorten van marktonderzoek, onderzoeksmethodes, onderzoeksdomeinen...
- Marketing-mix:
- Product: productindeling, productlevenscyclus, merken, verpakking...
- Plaats: logistiek management, risico dragen, export...
- Prijs: prijsstrategieën, prijsaanpassingen...
- Promotie: reclame, persoonlijke verkoop, verkoopbevordering, digitale strategieën...
- Marketing van producten en diensten eigen aan de Agro- en Biotechnologie
- Persoonlijke verkoop
- (indien nog tijd) Consumentenbedrog en Dark Marketing
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal (zoals ook hier opgelijst)
- cursus
- powerpointpresentaties
- informatie aangeboden via Toledo
Aanbevolen studiemateriaal
- handboeken en tijdschriften marketing
- vaktijdschriften en nieuwsbrieven waarin marketing aan bod komt
- informatiebronnen op internet
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden in het Nederlands gegeven. Extra aangeboden studiemateriaal kan in andere talen, zoals Engels, ter beschikking worden gesteld.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
1. Lessen
- On campus theorielessen met geïntegreerde oefeningen en cases + gastlessen (digitaal of on campus)
- Begeleide zelfstudie
2. Opdracht
- Opdracht rond persoonlijke verkoop (gesprek/interview) (bij voorkeur per twee)
- Volgens modaliteiten op Toledo
- Zowel voor CAM als HAO studenten
HAO: begeleide zelfstudie. Studenten die de opleiding via HAO verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en via contacten met medestudenten op afstand. Tijdens de monitoraten (avond sessie) heb je de gelegenheid vragen te stellen over de te verwerven theorie.
De hier gepresenteerde informatie m.b.t. lesorganisatie kan ten allen tijde veranderen in functie van de epidemiologische realiteit. Alle wijzigingen worden gecommuniceerd via Toledo, waar steeds de correcte en toe te passen info vermeld zal staan.
Evaluatieactiviteiten
Marketing (B-ODISEE-H73764)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Omschrijving
- Er worden 2 deelevaluaties voorzien: een opdracht tijdens het academiejaar en een schriftelijk examen in de examenperiode.
- De opdracht draagt voor 20% bij aan de totaalscore, het examen draagt voor 80% bij aan de totaalscore.
- Als de opdracht niet tijdig ingeleverd wordt of er wordt niet aan het examen deelgenomen, wordt het OPO als NIET AFGELEGD (NA) gequoteerd. Een quotering van minder dan 7/20 voor een deelevaluatie kan leiden tot een tekort voor het opleidingsonderdeel zoals omschreven in het Opleidings- en Examenreglement (OER).
- De opgave voor de opdracht en de deadlines worden via Toledo ter beschikking gesteld.
De hier gepresenteerde informatie m.b.t. evaluatiemodaliteiten kan ten allen tijde veranderen in functie van de epidemiologische realiteit. Alle wijzigingen worden gecommuniceerd via Toledo, waar steeds de correcte en toe te passen info vermeld zal staan.
Toelichting bij herkansen
De permanente evaluatie (score op de opdracht) uit de eerste examenkans blijft behouden en de punten worden overgenomen. Indien de student niet geslaagd is voor de opdracht, wordt deze hernomen bij de herkansing. Verder zijn de modaliteiten dezelfde als in de eerste examenkans (voor details wordt verwezen naar Toledo).