Communicatievaardigheden (B-ODISEE-JPBWF0)

3 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersBeide semesters
Vlaminck Ellen (coördinator) |  Peeters Els |  Vlaminck Ellen
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

Opleidingsspecifieke leerresultaten

9.   Communiceert correct en duidelijk over vakgebonden onderwerpen, intern en extern, met zowel een breed als een gespecialiseerd publiek.

13.   Past zijn brede kennis en vaardigheden op een multidisciplinaire manier toe in de agro- en biotechnologische sectoren.
 

Kerndoelen

9.2   De bachelor AB kan het taalgebruik en de structuur van een document aanpassen aan het doelpubliek (1). 1.0   Basis

9.3   De bachelor AB kan technisch en wetenschappelijk werk schriftelijk rapporteren aangepast aan het niveau van het doelpubliek (23). 2.0   Doorgroei

9.4   De bachelor AB kan technisch en wetenschappelijk werk mondeling presenteren aangepast aan het niveau van het doelpubliek (23). 2.0   Doorgroei

9.5   De bachelor AB kan op gepaste wijze een commercieel gesprek voeren (2). 2.0   Doorgroei

13.1   De bachelor AB kan vanuit een brede basiskennis (1) vakoverschrijdende informatie samenbrengen (2) om een probleem op te lossen (3). 1.0   Basis

 

De kerndoelen voor dit opleidingsonderdeel kan je indien gewenst ook hier raadplegen. 

A. Volgtijdelijkheid 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het Onderwijs- en Examenreglement.

B. Competenties   

De student(e) kan, wat competenties betreft, functioneren op secundair onderwijsniveau.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatievaardigheden (B-ODISEE-JLBWF0)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenBeide semestersBeide semesters
Peeters Els |  Vlaminck Ellen
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

In het OPO Communicatievaardigheden komen aan bod:

  • Remediëring spelling en stijlfouten
  • Mondelinge communicatie
  • Professionele communicatie (sollicitatie en vergadering)
  • Discussiëren over een actueel thema/een betoog schrijven over een actueel thema
  • Wetenschappelijke communicatie (Populair wetenschappelijk artikel, poster, pitch)
  • Presentatietechnieken

Dit overzicht is niet exclusief. Andere topics en thema's kunnen toegevoegd worden.

Het cursusmateriaal voor dit opleidingsonderdeel kan je hier raadplegen.

Het opleidingsonderdeel wordt in het Nederlands gedoceerd.

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten

De werkvorm voor dit OPO is een gemengde werkvorm, bestaande uit:

  • Deel begeleide zelfstudie@home
  • Deel college (fysiek on-campus) of een alternatieve werkvorm ter reflectie, aanvulling en verdieping van de leerstof na zelfstudie. De colleges zijn verplicht te volgen door reguliere studenten.
  • Opdrachten: individueel en in groep, volgens de modaliteiten beschreven in de opdracht beschikbaar op Toledo (zowel voor reguliere studenten als voor afstandsstudenten)

Een semesterkalender is beschikbaar op Toledo voor de start van het semester, waarin het OPO wordt beschreven.

HAO: begeleide zelfstudie. Studenten die de opleiding via HAO volgen verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en via contacten met medestudenten op afstand. Tijdens de monitoraten (avond sessie) heb je de gelegenheid vragen te stellen over de opdrachten. 

De hier gepresenteerde informatie m.b.t. lesorganisatie en evaluatiemodaliteiten kan ten allen tijde veranderen in functie van de epidemiologische realiteit. Alle wijzigingen worden gecommuniceerd via Toledo, waar steeds de correcte en toe te passen info vermeld zal staan.

 

 

Evaluatieactiviteiten

Communicatievaardigheden (B-ODISEE-H73761)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel gebeurt op basis van opdrachten en deelname aan de lessen (voor reguliere studenten, niet voor afstandsstudenten), er wordt geen examen afgenomen. Het eindpunt wordt berekend via het gewogen gemiddelde van de verschillende evaluaties, behalve in volgende situaties:

  • als je voor een of meer opdrachten een cijfer van 5/20 of lager haalt,
  • of als je voor twee of meer opdrachten een cijfer van 7/20 of lager haalt,

dan wordt je eindcijfer voor dit vak gelijk aan het laagste cijfer dat je hebt behaald. In dat geval kun je niet slagen.

Indien niet alle evaluaties zijn afgelegd, dan wordt het eindpunt voor dit opleidingsonderdeel "Niet Afgelegd" ( = NA). Niet uitgevoerde opdrachten kunnen niet worden ingehaald tenzij bij voorlegging van een medisch attest. 

ASR-leden kunnen in overleg met de docent en het opleidingshoofd vrijstelling krijgen voor bepaalde opdrachten op basis van een portfolio waarin de ASR-taken worden toegelicht.

Meer concrete informatie over het aantal opdrachten, opgaven, deadlines en indienmodaliteiten worden ter beschikking gesteld via Toledo.

De hier gepresenteerde informatie m.b.t. lesorganisatie en evaluatiemodaliteiten kan ten allen tijde veranderen in functie van de epidemiologische realiteit. Alle wijzigingen worden gecommuniceerd via Toledo, waar steeds de correcte en toe te passen info vermeld zal staan.

 

 

 

De opdrachten, opgaves, en indienmodaliteiten voor de herkansing kunnen afwijken van deze voor de eerste examenkans. Instructies voor de herkansing, inclusief opgaves en deadlines, worden op Toledo gepubliceerd.