1 De oudere zorgvrager (B-ODISEE-OWV09A)

8 studiepuntenNederlands52 urenBeide semestersBeide semesters
De Leeuw Eline (coördinator) |  De Leeuw Eline |  Lahaye Hilde |  Soenen Clemens
Kernteam Verpleegkunde St-Niklaas

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17244&OPLID=443

In het kader van het behalen van een attest tot zorgkundige dienen volgende leerdoelen te worden behaald:

  • Het informeren en adviseren van de patiënt/resident en zijn familie conform het zorgplan, voor wat betreft de toegestane technische verstrekkingen.
  • Toepassing van de maatregelen ter voorkoming van lichamelijke letsels, conform het zorgplan.
  • Toepassing van de maatregelen ter voorkoming van decubitusletsels, conform het zorgplan.
  • De patiënt/resident in een functionele houding brengen met technische hulpmiddelen en het toezicht hierop, conform het zorgplan.
  • Vervoer van patiënten/residenten, conform het zorgplan.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAV13A : 1 De oudere zorgvrager
OBV36A : 1 De oudere zorgvrager

Onderwijsleeractiviteiten

8 sp. 1 De oudere zorgvrager (B-ODISEE-OWV09a)

8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht52 urenBeide semestersBeide semesters
De Leeuw Eline |  Lahaye Hilde |  Soenen Clemens
Kernteam Verpleegkunde St-Niklaas

Binnen labo de oudere zorgvrager staan we uitgebreid stil bij behoeften gebaseerde zorg. Dit is een methodiek waarmee zorgverleners het gedrag van zorgvragers gemakkelijker begrijpen en een niet-medicamenteuze oplossing aanbieden. De oplossing wordt afgestemd op de behoeften, voorkeuren en mogelijkheden van de zorgvrager.

Het toepassen van de methode is een cyclisch proces waarbij observatie en het kennen van de zorgvrager een continue opdracht zijn.

We reiken verschillende thema’s aan waarbij we kritische denkvaardigheden, redeneer- en reflectievaardigheden aanscherpen binnen het kader van behoeften gebaseerde zorg.

Verplicht studiemateriaal

-             Gillis, K., Lahaye, H., De Witte, M. (2023). Odette Roadbook, Implementatiehandleiding: de duurzame weg naar behoeften gebaseerde zorg

E-materiaal

-             Op Toledo ultra wordt aanvullend materiaal beschikbaar gesteld.

Advieslijst handboeken

-             Adriaansen, M en Caris, J. (2011). Elementaire sociale vaardigheden. Bohn Stafleu van Loghum. (ISBN 9789031389940)

-             De Metsenaere, L. (2022). Omdat we allemaal doodgaan. Owl Press. (ISBN 9789463938860)

-             Smet, J. en  Cools, A. (2022). Zeg het met zorg: kwaliteitsvolle zorg door effectieve communicatie. Borgerhoff & Lamberigts. (ISBN 9789463937412)

-             Vandenbulcke, M. (2022). Rimpelingen in het hoofd van ouderen. Lannoo Campus (ISBN 9789401487405)

-             Van Nistelrooy, I. (2008). Basisboek Zorgethiek. Berne Media. (ISBN 9789089720047)

Digitaal leren

Door middel van interactieve leergroepmomenten, hoor- en werkcolleges en mogelijkheid tot individuele spreekuren bij docent-experten worden de studenten gecoacht om de vooropgestelde leerdoelen te behalen.

Zie voor verdere toelichting in het MethOdeboek.

Evaluatieactiviteiten

1 De oudere zorgvrager (B-ODISEE-O70837)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Als assessment van het LabO '1 de oudere zorgvrager4 wordt een schriftelijk examen afgelegd. 

De DLR-competenties zijn terug te vinden in het labOek.

Meer gespecifieerde leerdoelen worden tijdens het labo telkens door de desbetreffende docent opgelijst.

De tweede examenkans omvat dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans.