1 De oudere zorgvrager (B-ODISEE-OBV36A)

8 studiepuntenNederlands52 urenBeide semestersBeide semesters
Verschelden Pieterjan (coördinator) |  Ben Yakoub Sarah |  Burssens Evelyne |  Muylaert Stijn |  Verschelden Pieterjan
Kernteam Verpleegkunde - Brussel (BA)

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17244&OPLID=443

In het kader van het behalen van een attest tot zorgkundige dienen volgende leerdoelen te worden behaald:

  • Het informeren en adviseren van de patiënt/resident en zijn familie conform het zorgplan, voor wat betreft de toegestane technische verstrekkingen.
  • Toepassing van de maatregelen ter voorkoming van lichamelijke letsels, conform het zorgplan.
  • Toepassing van de maatregelen ter voorkoming van decubitusletsels, conform het zorgplan.
  • De patiënt/resident in een functionele houding brengen met technische hulpmiddelen en het toezicht hierop, conform het zorgplan.
  • Vervoer van patiënten/residenten, conform het zorgplan.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAV13A : 1 De oudere zorgvrager
OWV09A : 1 De oudere zorgvrager

Onderwijsleeractiviteiten

8 sp. 1 De oudere zorgvrager (B-ODISEE-OBV38a)

8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht52 urenBeide semestersBeide semesters
Ben Yakoub Sarah |  Burssens Evelyne |  Muylaert Stijn |  Verschelden Pieterjan
Kernteam Verpleegkunde - Brussel (BA)

Verpleegkundige zorg aan ouderen is één van de meest complexe en dynamische werkterreinen. In dit opleidingsonderdeel wordt er samen gestreefd naar welbevinden en levenskwaliteit binnen de zorg voor ouderen. De balans tussen fysiek, psychisch, sociaal en spiritueel is hierbij richtinggevend.  

De rode draad doorheen dit opleidingsonderdeel is klinisch redeneren, het centraal stellen van de ‘mens’ en de relatie tussen de oudere en de verpleegkundige.

Deze onderdelen zijn geïntegreerd in het curriculum omdat: 

  • Beelden een invloed hebben op de manier waarop we in de praktijk met ouderen omgaan. 
  • Dé oudere en dé oudere zorgvrager niet bestaan.
  • Bij goede zorg aan kwetsbare ouderen staat de ‘mens’ centraal, als unieke persoon. 
  • De relatie tussen de oudere en de verpleegkundige van het grootste belang is. Je werkt vanuit de relatie. Je verbindt je met de oudere, zijn beleving, zijn leefwereld, zijn levensgeschiedenis,… om hen te ondersteunen bij het behoud van hun gevoel van eigenwaarde en identiteit.  

De competenties klinisch redeneren, samenwerken, probleemoplossend vermogen en kritisch denken worden aangescherpt. 

Casuïstiek - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Je wordt gecoacht om de vooropgestelde leerdoelen te behalen aan de hand van interactieve leergroepmomenten, hoor- en werkcolleges en begeleide oefenmomenten. Voor de leergroepmomenten word je ingedeeld in leergroepen.
Je gaat zelfstandig aan de slag om deze leerdoelen te behalen. 
 

Zie voor verdere toelichting: LabOek 'de oudere zorgvrager' dat beschouwd wordt als een verplichte bijlage bij de ECTS-fiche.

Evaluatieactiviteiten

1 De oudere zorgvrager (B-ODISEE-O70802)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens de assessmentweek wordt getoetst of de vooropgestelde leerdoelen bereikt zijn. 
Het assessment bestaat uit 2 deelevaluaties. Het gewogen gemiddelde van de deelevaluaties 1 en 2 bepaalt de eindscore.

  • Deel 1: debat 'de oudere zorgvrager' 20% van de eindscore
    Tijdens de laatste lesweek van dit opleidingsonderdeel neem je deel aan een inhoudelijk debat in subgroepen met als onderwerp 'beeldvorming rond de oudere zorgvrager'.
  • Deel 2: opdracht klinisch redeneren 80% van de eindscore
    Op basis van een take-home casus ga je vanuit klinisch redeneren een zorgplan opstellen voor een oudere zorgvrager. Je krijgt voorbereidingstijd om de casus volgens de geziene leerstof uit te werken en komt het resultaat individueel mondeling toelichten en verdedigen. 

De evaluatiecriteria en praktische afspraken zijn terug te vinden in het LabOek 'de oudere zorgvrager', dat beschouwd wordt als een verplichte bijlage bij de ECTS-fiche. 
Indien je de deadlines voor het indienen niet respecteert, resulteert dit in een NA voor deze deelevaluatie.

Het punt van het opleidingsonderdeel komt tot stand zoals beschreven in de eerste examenkans. 
Bij een onvoldoende op het opleidingsonderdeel dien je enkel die deelevaluaties te hernemen waarvoor je niet geslaagd bent.

Deel 1: debat 'de oudere zorgvrager' 20% van de eindscore: je neemt opnieuw deel aan een debat. 
Deel 2: opdracht klinisch redeneren 80% van de eindscore: je krijgt een nieuwe take-home casus op basis waarvan je gaat klinisch redeneren en een zorgplan opstellen voor een oudere zorgvrager. 

  • Indien je in EP3 niet deelneemt aan een deelevaluatie dan behaal je 0/20 op de deelevaluatie.​
  • Indien je in EP3 een cijfer lager dan 8/20 behaalt op een deelevaluatie en in EP1 een 8 of 9/20 behaalde op diezelfde deelevaluatie, dan wordt de 8 of 9/20 van de deelevaluatie behaald in EP1 behouden in de berekening van het eindpunt in EP3.​