Identiteit in diversiteit 2 (B-ODISEE-OO3103)

3 studiepuntenNederlands12 urenTweede semesterTweede semester
Van Endert Sarah (coördinator) |  Van Endert Sarah
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK03A : Identiteit in diversiteit 2
OAK19A : HAO Identiteit in diversiteit 2
OAL03A : Identiteit in diversiteit 2
OAL21A : HAO Identiteit in diversiteit 2
OO3117 : Identiteit in diversiteit 2
OO3190 : Identiteit in diversiteit 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OWL16A : Identiteit in diversiteit 2
JPO0UY : Professionele identiteit 2
OO3136 : Identiteit in diversiteit 2 (binnenland) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3137 : Identiteit in diversiteit 2 (buitenland) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Identiteit in diversiteit 2 (B-ODISEE-OO5103)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht12 urenTweede semesterTweede semester
Van Endert Sarah
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Om sociaal rechtvaardig onderwijs te kunnen realiseren, is het belangrijk dat de toekomstige leraar inzicht verwerft in het thema diversiteit in al zijn facetten. We verkennen onderwerpen zoals etnische, culturele, socio-economische, gender- en seksuele diversiteit. Hierbij onderzoeken we de manier waarop vooroordelen zich ontwikkelen, wat nu juist het verschil is tussen stereotypering en discriminatie en waarom dit schadelijk kan zijn. Naast het bestuderen van deze sociale dynamieken, nemen de studenten hun eigen referentiekader kritisch onder de loep en reflecteren ze over de maatschappelijke rol van een leraar.

Dit doen ze tijdens de contacturen, tijdens zelfstudie en aan de hand van Community service learning (CSL), een onderwijsmethode waarin studenten theoretische kennis toepassen in maatschappelijke projecten en via reflectie zowel leren als een positieve impact maken.

 

 

.

Ter beschikking gesteld via Toledo.

Nederlands. 

Literatuur mag ook in andere talen worden gelezen.

Een kennis van andere talen is bij CSL in de meeste gevallen een grote meerwaarde. 

Tijdens de contacturen worden actieve en interactieve werkvormen afgewisseld met theoretische doceermomenten. De inhouden van het vak zijn geclusterd in verschillende modules. Bij iedere module hoort een voorbereidings- en een reflectieopdracht, deze worden telkens tijdens de les en op Toledo toegelicht.

Daarnaast doorlopen de studenten een maatschappelijke stage van 10u. De studenten reflecteren over deze ervaringen en linken ze aan de theorie van het OPO.

 

Evaluatieactiviteiten

Identiteit in diversiteit 2 (B-ODISEE-OO7103)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie is gebaseerd op de volgende onderdelen:

  • Maatschappelijke stage en reflectieopdracht 🡪 7/20 punten.
  • Voorbereidingen en reflecties bij de inhoudelijke modules 🡪6/20 punten.
  • Eindopdracht met onderbouwde en hands-on visie op sociaal rechtvaardig onderwijs met mondelinge presentatie 🡪 7/20 punten.

Meer uitleg over de evaluatieverwachtingen en -criteria zijn te vinden op Toledo.

 

Herwerking van de eindopdracht, dit gebeurt op basis van feedback. Deze feedback kunnen studenten ontvangen bij de nabespreking van de resultaten. De herwerkte eindopdracht telt in EP3 voor 100% van de punten.