HAO Identiteit in diversiteit 2 (B-ODISEE-OAK19A)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16044&OPLID=284
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK03A : Identiteit in diversiteit 2
OAL03A : Identiteit in diversiteit 2
OAL21A : HAO Identiteit in diversiteit 2
OO3103 : Identiteit in diversiteit 2
OO3117 : Identiteit in diversiteit 2
OO3190 : Identiteit in diversiteit 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OWL16A : Identiteit in diversiteit 2
JPO0UY : Professionele identiteit 2
OO3136 : Identiteit in diversiteit 2 (binnenland) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3137 : Identiteit in diversiteit 2 (buitenland) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. HAO Identiteit in diversiteit 2 (B-ODISEE-OAK19a)
Inhoud
A. Leerlijn Identiteit in Diversiteit
De leerlijn Identiteit in Diversiteit (‘IID’) bestaat uit drie opleidingsonderdelen (‘OPO’), één in elke opleidingsfase (‘OF’). Elk OPO omvat drie studiepunten.
In Identiteit in Diversiteit 1.1 (1e OF) is de vraag “Wie ben ik (als persoon) in de superdiverse samenleving?” het uitgangspunt. We beogen dat de studenten leren stilstaan bij de eigen, persoonlijke identiteit en het eigen referentiekader en dat ze dit in vraag durven stellen. Daarnaast beogen we dat ze een correct begrippenkader hanteren en dat ze hun mens-, wereld- en godsbeeld kunnen verbreden zodat ze zicht en aandacht krijgen voor het veelzijdig karakter van diversiteit.
In Identiteit in Diversiteit 2 (2e OF) staat volgende vraag centraal: “Wie ben ik als leerkracht, als professional, als partner van ouders in de superdiverse samenleving?” We focussen met andere woorden op de professionele identiteit. Er wordt ook gereflecteerd over mogelijke spanningen of overeenkomsten tussen de persoonlijke identiteit en de professionele identiteit: Is wat ik persoonlijk relevant vind overeenkomstig met wat relevant is voor mijn beroep?
In Identiteit in Diversiteit 3 (3e OF) ligt de nadruk op de vraag: “Wie ben ik als leerkracht van een schoolteam, als lid van de onderwijsgemeenschap, de maatschappij in de superdiverse samenleving?” Studenten bekwamen zich om als lid van een schoolteam toekomstgericht na te denken over en te participeren aan diversiteitsbeleid op schoolniveau. Er wordt ingegaan op diverse thema’s. Een aantal van deze thema’s worden o.a. belicht vanuit het perspectief van de katholieke dialoogschool met het OKB. Ook wordt de student uitgedaagd om kritisch te reflecteren over en uiting te geven aan zijn persoonlijke en professionele identiteit. Bovendien onderzoekt hij de institutionele identiteit van een school met specifieke aandacht voor de levensbeschouwelijke communicatie over het identiteitsbeleid.
B. Opbouw Identiteit in Diversiteit 2
In dit opleidingsonderdeel kiezen we voor Community Service Learning (CSL). CSL is een ervaringsgerichte onderwijsvorm die academische leerinhouden koppelt aan een maatschappelijk engagement en waarover studenten kritisch reflecteren (Cress 2005, Eyler & Giles 1999, Furco 1996, Jacoby 1996).
De student doet 14 tot 20 uur CSL in een organisatie naar keuze die werkt met kwetsbare kinderen, jongeren of gezinnen.
De concrete verwachtingen zijn terug te vinden in de opdrachtenfiche van het OPO (zie Toledo).
Gedurende de CSL reflecteren de studenten op het eigen referentiekader en proberen ze dit referentiekader te verruimen. Ze denken kritisch na over actuele samenlevingskwesties zoals kansarmoede en diversiteit. Ze stellen zichzelf vragen bij de eigen betrokkenheid en over wat ze leerden uit de samenwerking: Was hun ‘service’ betekenisvol? Wat leren ze over hun innerlijk kompas/identiteit als toekomstige leraar?
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22190
Zie Toledo (ppts, cursus, relevante bronnen,...)
Toelichting werkvorm
In dit opleidingsonderdeel kiezen we voor Community Service Learning (CSL). CSL is een ervaringsgerichte onderwijsvorm die academische leerinhouden koppelt aan een maatschappelijk engagement en waarover studenten kritisch reflecteren (Cress 2005, Eyler & Giles 1999, Furco 1996, Jacoby 1996).
De CSL vindt plaats in een sociale organisatie naar keuze (specifieke richtlijnen zie opdrachtenfiche). De student gaat zelfstandig op zoek. De docent dient de organisatie goed te keuren alvorens de student de CSL kan starten.
De begeleider van de organisatie is het eerste aanspreekpunt. De studenten krijgen regelmatig feedback op hun maatschappelijk engagement en gaan zelf ook actief op zoek naar feedback. Ze nemen het leren echt in handen.
Tijdens het eerste contactmoment op de hogeschool (begin semester 1) worden de afspraken en richtlijnen toegelicht.
Tijdens het tweede contactmoment (begin semester 2) is er aandacht voor vorming en reflectie. Er worden verschillende thema's aangeboden passend binnen de leerlijn Identiteit in Diversiteit. De studenten worden uitgedaagd om deze inzichten te koppelen aan hun CSL-ervaring en professionele identiteit. Relevante bronnen op Toledo worden aanvullend en zelfstandig doorgenomen.
Doorheen de CSL wordt er eveneens gereflecteerd aan de hand van checklists. Daarnaast staan alle studenten tijdens het traject bewust stil bij hun persoonlijke leerdoelen. Deze doelen zijn gebaseerd op de zes sleutelcompetenties van leren voor diversiteit (Steunpunt Diversiteit en Leren).
Het OPO wordt afgerond met een mondeling examen in kleine groepjes (zie 'evaluatie').
Evaluatieactiviteiten
HAO Identiteit in diversiteit 2 (B-ODISEE-O70023)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit verschillende elementen:
- Community Service Learning
- Checklisten/persoonlijke groei
- Mondeling examen in groep
- Beoordeling van de begeleider(s)
Deze onderdelen worden holistisch geëvalueerd op basis van verschillende evaluatiecriteria (zie Toledo) en tellen voor 100% van het cijfer voor het OPO HAO Identiteit in Diversiteit 2.
Wanneer één of meerdere opdrachten niet of niet tijdig ingediend worden of niet aantoonbaar uitgevoerd zijn, kan de student niet slagen voor het OPO HAO Identiteit in Diversiteit 2.
Dit OPO is tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Indien de student wil hernemen in EP3 moet hij zich inschrijven voor het feedbackmoment van EP2 bij de betrokken docenten. Tijdens dat moment wordt in overleg met de docenten de opdracht voor EP3 besproken op maat van de student: de student herwerkt de opdracht en/of doet een vervangende CSL-activiteit in overleg met de docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen eventuele deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.