Digital Marketing Integrated (B-ODISEE-OBB01B)

5 studiepuntenEngels44 urenEerste semesterEerste semester
De Bruyn Veerle (coördinator) |  De Bruyn Veerle |  Van den Hende Johan |  Vanthienen Sarah
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Als je deze cursus opneemt wordt er verwacht dat je over de voorkennis beschikt van het OPO Digitale marketing. Voor Engels is het aangewezen niveau: Niveau B1 van het gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Digital Marketing Integrated (B-ODISEE-OBB01b)

5 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum44 urenEerste semesterEerste semester
De Bruyn Veerle |  Van den Hende Johan |  Vanthienen Sarah
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

In het vak Digital Marketing Integrated leer je digitale marketing strategieën en tactieken toepassen in praktijk. Het vak bestaat uit:

  • Themalessen Digitale Marketing
  • Taallessen Engels, toegepast op de themalessen Digitale Marketing
  • Praktijkgerichte workshops

Dit gebeurt onder meer a.d.h.v. colleges, sprekerssessies, een simulatiegame en praktijkoefeningen. Daarnaast kunnen deze sessies ook vormgegeven worden door alternatieve activiteiten zoals bijvoorbeeld het bijwonen van een webinar of het bezoek aan een marketingbeurs of bedrijf. 

De sessies situeren zich binnen onderstaande themamodules, maar kunnen nog variëren naargelang de snelle ontwikkelingen in het digitale marketinglandschap, het aantal studenten en de beschikbaarheid van externe sprekers: 

  • Digital marketing trends 
  • Best practices, cases, workshops & inspiratiesessies uit het digitale marketingwerkveld. 
  • Sociale media en -advertising in de praktijk  
  • Webshop
  • Contentmarketing (Podcasting,…)
  • Zoekmachinemarketing in de praktijk  
  • Marketing Automation
  • E-mailmarketing
  • Data voor marketing
  • ...

De praktijklessen Engels sluiten aan bij de inhoudelijke sessies Digitale Marketing. Daarbij komen de volgende thema’s aan bod:

  • Copywriting voor digitale kanalen
  • Storytelling via digitale kanalen
  • Vergaderen over marketing topics
  • Woordenschat, spelling, zinsbouw en grammatica
  • ...

De kennis en vaardigheden opgedaan in de vorige jaren worden geconsolideerd. Taalbeheersing, marketingwoordenschat, presentatie- en discussietraining worden geïntegreerd in een de werksessies. Nadruk wordt bij dit alles gelegd op het individuele leertraject en een actieve i.p.v. passieve benadering van de Engelse taal.

Voor Engels zijn we hoofdzakelijk actief op het B2-niveau van het gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen. Dit impliceert dat je je vlot en foutloos kunt uitdrukken, zowel mondeling als schriftelijk met een gevarieerd woordgebruik en regelmatig gebruik maakt van complexere zinsconstructies.

Een overzicht van de verschillende sessies, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen, kan je steeds terugvinden op Toledo.  

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35837

Nederlands - Engels

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Simulatie

De sessies Digitale Marketing Integrated worden onder andere georganiseerd a.d.h.v. colleges, een simulatiegame en praktijkoefeningen.  

Daarnaast kunnen deze sessies ook vormgegeven worden door alternatieve activiteiten zoals bijvoorbeeld het bijwonen van een webinar, een bezoek aan een marketingbeurs of bedrijf of aanwezigheid bij sprekerssessies. 

Er zijn inhoudelijke sessies over specifieke Digital Marketing topics, sessies Engels en gecombineerde sessies/workshops waarbij studenten in de praktijk aan de slag gaan met digital marketing tools. Ook de mondelinge vaardigheden worden aangescherpt, zowel vanuit situaties met voorbereiding als ook zonder : discussie, helder en onderbouwd je mening uiteenzetten, onderhandelen, naar elkaar luisteren en zinvol reageren en  inpikken op wat net aan bod komt. Daarnaast wordt in de sessies gewerkt aan enkele groepsopdrachten rond onderzoek naar economische aspecten , trends en  strategieën en het ontwikkelen van een bedrijf in een niche met uitwerking van de (digitale) marketingstrategie en een (niet-) commerciële website of het uitdiepen van de non profitsector hands on (aan de hand van concrete cases)

De sessies Digitale Marketing Integrated vinden soms op campus en soms online plaats. Raadpleeg jouw uurrooster voor alle details.

Belangrijke afspraken opdrachten & aanwezigheid colleges 

Dit opleidingsonderdeel wordt door permanente evaluatie geëvalueerd. Streef naar optimale en actieve aanwezigheid om de mondelinge en schriftelijke opdrachten die tijdens de sessies in de loop van het semester worden toegelicht grondig te kunnen uitvoeren.

Als je te laat aankomt voor een les wanneer deze reeds gestart is en de deuren gesloten zijn, kom je niet meer binnen tot aan de volgende pauze. Je neemt actief deel aan de lessen.  

Ongepast gedrag tijdens de lessen kan de evaluatie negatief beïnvloeden (vermindering van punten) of aanleiding geven tot een NA-score voor het vak.

Wat moet je doen bij wettige afwezigheid bij verplichte lessen? Indien je omwille van ziekte of een andere overmachtsreden niet kan deelnemen aan een verplichte gastles volg je VOORAF het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​ https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden

Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

Tijdstip sessies 

De vaste tijdsblokken, gereserveerd voor Digitale Marketing Integrated, staan in het uurrooster.  

Buiten de vaste tijdstippen kunnen nog alternatieve activiteiten georganiseerd worden (bv. deelname aan een webinar, bezoek aan een marketingcongres of bedrijf, een extra feedbackmoment …) 

Afspraken opdrachten 

Je moet elke deelopdracht indienen binnen de vooropgestelde deadline (zie Toledo). Van zodra je een deelopdracht niet uitwerkt en indient, wordt een NA-score toegekend. (=Niet afgelegd)  

Als je zonder wettige reden een opdracht laattijdig indient, wordt deze als niet-ingediend beschouwd, en behaal je een ‘0’ voor deze opdracht. 

AI en ChatGPT

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link:https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.

Evaluatieactiviteiten

Digital Marketing Integrated (B-ODISEE-O73744)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld aan de hand van permanente evaluatie. 

1. 15% Individuele opdracht – Social media advertising  (15 punten) 

Je doorloopt individueel een aantal rondes van de social media marketing simulatietool “Stukent Social Media Simternship”. Het aantal rondes dat je moet doorlopen wordt meegedeeld op Toledo.

Je krijgt het punt dat via de tool wordt meegedeeld.

2. 65% Groepsopdrachten – Digitale Marketing + Engels (65 punten) 

Je werkt in groep aan opdrachten Digitale Marketing + Engels.

De groepsscore wordt gecorrigeerd door een peerevaluatie. 

Het overzicht van de deadlines, de criteria en een omschrijving van de opdrachten wordt via het projectboek op Toledo gecommuniceerd.  

Je maakt alle taken. De docenten selecteren enkele opdrachten waarop een punt wordt gegeven.

3. 20% Individuele opdrachten – Engels (20 punten)

Je wordt ook individueel beoordeeld op Engels (mondeling en/of schriftelijk).

-------

Voorwaarden om te kunnen slagen voor dit vak: 

1. Voldoen aan de algemene afspraken: 

Behalen van minstens de helft van de punten op de totaalscore van de opdrachten. 

Je moet elke deelopdracht indienen. Van zodra je een deelopdracht niet uitwerkt en indient, wordt een NA-score toegekend. (=Niet afgelegd)  

2. Belangrijke afspraken opdrachten & aanwezigheid colleges 

Voor sommige (gast)lessen zal er met verplichte aanwezigheden gewerkt worden. Wanneer een aanwezigheid verplicht is, verneem je dit via Toledo. Bij elke onwettige afwezigheid, wordt 1 punt verminderd van de eindscore van dit vak op 20 punten. 

Als je te laat aankomt voor een les wanneer deze reeds gestart is en de deuren gesloten zijn, kom je niet meer binnen. Je neemt actief deel aan de lessen.  

Ongepast gedrag tijdens de lessen kan de evaluatie negatief beïnvloeden (vermindering van punten) of aanleiding geven tot een NA-score voor het vak.

(Wat moet je doen bij wettige afwezigheid bij verplichte lessen? Indien je omwille van ziekte of een andere overmachtsreden niet kan deelnemen aan een verplichte gastles volg je VOORAF het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde Volg het Bedrijfskunde afwezigheidsbeleid zoals online gepubliceerd: https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden.

Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

3. Tijdstip sessies 

De vaste tijdsblokken, gereserveerd voor Digitale Marketing Integrated, staan in het uurrooster.  

Buiten de vaste tijdstippen kunnen nog alternatieve activiteiten georganiseerd worden (bv. deelname aan een webinar, bezoek aan een marketingcongres of bedrijf, een extra feedbackmoment …) 

4. Afspraken opdrachten 

Je moet elke deelopdracht indienen. Van zodra je een deelopdracht niet uitwerkt en indient, wordt een NA-score toegekend. (=Niet afgelegd)  

Als je zonder wettige reden een opdracht laattijdig indient, wordt deze als niet-ingediend beschouwd, en behaal je een ‘0’ voor deze opdracht. 

5. AI en ChatGPT

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.

 

1. (50%) Indienen individueel portfolio met opdrachten

De oorspronkelijke groepsopdrachten worden nu individueel uitgewerkt/aangepast.

Indien je in de eerste examenperiode bepaalde deelopdrachten al kwalitatief uitwerkte, mag je deze meenemen naar de herkansing in EP3. Je hoeft dan enkel die niet-geslaagde deelopdrachten te herwerken.  Je dient wel sowieso alle opdrachten opnieuw in en je markeert ook in het geel wat je hebt aangevuld en/of aangepast. De docenten selecteren een of meerdere opdrachten om te beoordelen.

Dien je geen portfolio opnieuw in? Dan heb je een NA-score en neem je ook niet deel aan het tweede, mondelinge gedeelte.

2. (50%) Mondeling examen

Je presenteert je portfolio tijdens een mondeling examen. Je licht helder alle aspecten van Digitale Marketing die tijdens de lessen aan bod zijn gekomen. De docenten selecteren een of meerdere aspecten. Je presenteert in het Engels.