1 Grow 2 Nurse (B-ODISEE-OAV12A)

6 studiepuntenNederlands74 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Leemans Veerle (coördinator) |  Christiaens Ilse |  Goeman Caroline |  Leemans Veerle |  Marquebreuck Marijke
Kernteam Verpleegkunde Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OWV08A : 1 Grow 2 Nurse
OBV35A : 1 Grow 2 Nurse (Nederlands)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1 Grow 2 Nurse (B-ODISEE-OAV13a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht74 urenBeide semestersBeide semesters
Christiaens Ilse |  Goeman Caroline |  Leemans Veerle |  Marquebreuck Marijke
Kernteam Verpleegkunde Aalst

In dit LabO wordt de focus gelegd op het groeitraject dat een student(e) aflegt om stap voor stap te evolueren naar een verpleegkundige op bachelorniveau die naast inhouds- en vaardigheidsdeskundige ook op collegiaal, communicatief en sociaal vlak sterk is. Daarnaast focussen we op de groei die een student doormaakt als “mens”. 

De student wordt in zijn/haar nest door medestudenten en de nestcoach uitgedaagd om dit groeiproces ter harte te nemen in de vorm van een persoonlijk gedefinieerd en gemotiveerd groeiportfolio. Er wordt stilgestaan bij de verpleegkundige missie en visie van de student en welk traject hij/zij in functie hiervan wenst af te leggen.

Via een digitaal portfolio dat gedurende de 4 opleidingsfasen van de bacheloropleiding doorloopt, wordt deze groei aangetoond. Elke opleidingsfase is een nieuw hoofdstuk in dit G2N portfolio.

Binnen de nestbijeenkomsten komen thema's aan bod gerelateerd aan persoonlijke ontwikkeling en 'samen leren' in groep. Hiern worden een aantal topics opgelijst die zowel theorethisch als aan de hand van concrete oefeningen uitgewerkt worden: 'vaardigheden in het hoger onderwijs', 'sociale vaardigheden', reflecteren', 'kwaliteiten en kernkwadranten', 'formuleren van persoonlijke en professionele doelstellingen', 'presentatievaardigheden', 'zelfzorg en zelfmanagement', enz. 

 

Digitaal leren - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Doorheen het academiejaar komen studenten op regelmatige basis samen met medestudenten (uit het nest) en de nestcoach. Bij elk van deze bijeenkomsten wordt op een gerichte en continue manier stilgestaan bij persoonlijke ontwikkeling en hieraan gerelateerde thema's (sociale vaardigheden, reflecteren, zelfzorg,…). Hiernaast neemt de student het eigen groeiproces actief in handen. Hij/zij stelt een persoonlijk groeiportfolio op en houdt vorderingen ook bij in zijn/haar digitaal portfolio. Aan de hand van goed afgelijnde en haalbare doelstellingen bepaalt de student voor zichzelf waar hij/zij op het einde van het academiejaar wenst te staan en hoe hij/zij dit zal verwezenlijken. 

Zo krijgen professionaliseringsactiviteiten een belangrijke plaats binnen dit opleidingsonderdeel.

Er wordt ook een tweedaagse zonder overnachting georganiseerd. 

Aanwezigheid en actieve deelname tijdens nestbijeenkomsten en tijdens de tweedaagse is verplicht. 

Evaluatieactiviteiten

1 Grow 2 Nurse (B-ODISEE-O70828)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

In functie van een persoonlijk gedefinieerde verpleegkundige droom, stelt de student een persoonlijk groeiportfolio op. De student kiest uit de lijst van DLR's (zie bijlage document jaaropdracht) 3 kerndoelen waar de student dit academiejaar gericht zal aan werken. Steeds rekening houdend met de vraag 'Welke kennis en competenties heb je nodig om jouw verpleegkundige droom te verwezenlijken?'. Eén van de kerndoelen moet gerelateerd zijn aan het topic 'leervaardigheden'. Voor elk kerndoel bepaalt de student zijn competentieniveau bij de start en op het einde van het academiejaar en stelt hij/zij in functie hiervan gerichte doelstellingen op. Na diepgaande reflectie bij ondernomen activiteiten en persoonlijke successen, toont de student op het einde van het academiejaar zijn/haar persoonlijke groei in een krachtige pitch aan nestcoaches en medestudenten.

Doorheen het academiejaar bouwt de student een digitaal portfolio op via Medbook, hierbij rekening houdend met de vooropgestelde deadlines (zie LabOek).

De eindscore komt tot stand op basis van een gewogen gemiddelde van onderstaande deelevaluaties:

·         Persoonlijk groeiportfolio: 60% (30% Medbook, 20% pitch jaaropdracht en 10% infographic professionalisering) 
In het licht van voorgenoemd persoonlijk groeiplan volgt de student doorheen het academiejaar 8 professionaliseringsuren buiten het aangeboden lessenpakket. De student heeft de vrijheid om deze 8u zelf in te vullen qua plaats en tijdstip, maar steeds in functie van de vooropgestelde kerndoelen en persoonlijke ontwikkelingsdoelstellingen. Enkel indien de cesuur voor de taaltest niet behaald wordt, dient de student 2u van de 8u professionalisering aan taal te wijden. Je legt de geplande professionalisering vooraf aan jouw nestcoach voor ter goedkeuring. De gevolgde bijscholing wordt gestaafd a.d.h.v. een aanwezigheidsattest. Dit wordt toegevoegd aan de urenstatus in het digitaal portfolio. De student presenteert de hoogtepunten van de gevolgde bijscholing op een krachtige wijze aan medestudenten en coaches aan de hand van een infographic.
Bij ongewettigde afwezigheid tijdens nestmomenten volg je extra professionaliseringsuren.

·         Sociale vaardigheden in groep/ permanente evaluatie: 40%

Aanwezigheid en actieve deelname tijdens nestbijeenkomsten en tijdens de tweedaagse is verplicht. Als je niet aanwezig kan zijn, verwittig je tijdig je nestcoach en medestudenten. 
De kostprijs van de uitstappen wordt ook gefactureerd wanneer voorafgaand geen geldig attest ingediend wordt.

Indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.

Gedetailleerde informatie betreffende de evaluatie is terug te vinden in het LabOek 1 Grow2Nurse, dat beschouwd wordt als een verplichte bijlage bij de ECTS-fiche.   

Bij een onvoldoende op het opleidingsonderdeel dient de student enkel die deelevaluaties te hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is.​

Het punt van het opleidingsonderdeel komt tot stand zoals beschreven in de eerste examenkans.  ​

Indien de student bij de tweede examenkans en cijfer lager dan 8/20 behaalt op een deelevaluatie of niet deelneemt, en bij de eerste examenkans een 8 of 9/20 behaalde op diezelfde deelevaluatie, dan wordt de 8 of 9/20 van de deelevaluatie behaald bij de eerste examenkans behouden in de berekening van het eindpunt van de tweede examenkans.

Gedetailleerde informatie betreffende de tweede examenkans is terug te vinden in het LabOek 1 Grow2Nurse, dat beschouwd wordt als een verplichte bijlage bij de ECTS-fiche.