LO3-1a Sportpraktijk (B-ODISEE-JPOW39)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
De Vil Robin (coördinator) |  Baert Kim |  De Vil Robin |  Kennis Karolien |  Lefever Pascal |  Suy Thomas  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: LO3-1a Sportpraktijk (niveau: gevorderd).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. LO3-1a Sportpraktijk (B-ODISEE-JLOW89)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Baert Kim |  De Vil Robin |  Kennis Karolien |  Lefever Pascal |  Suy Thomas
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Sportonderdeel atletiek
-          Discuswerpen (initatie)
-          Hindernis- en hordenlopen
-          Duurloop

-         Speerwerpen

Vakdidactiek praktijksessies

Studenten voeren opdrachten uit via microteaching met specifiek oog voor coaching binnen LO vanuit tactisch oogpunt binnen zelf gekozen interactieve sporten en interactieve spelen.  

Vakdidactische seminaries

Gastsprekers geven lezing over vernieuwende onderwerpen uit L.O. en onderwerpen die nog niet in de opleiding aan bod kwamen.

Vakkenstage spel: Studenten krijgen verschillende vormen van spelen aangereikt om te kunnen gebruiken in hun lespraktijk.

Terugslagspelen: tafeltennis

Basisvaardigheden binnen tafeltennis a.d.h.v. een tactische insteek met oog voor een vlotte organisatie.

Terugslagspelen: tennisvormen en pickleball

Basisvaardigheden binnen tennis en pickleball a.d.h.v. een tactische insteek met oog voor een vlotte organisatie.

Terugslagspelen padel:

Basisvaardigheden binnen padel a.d.h.v. een tactische insteek met oog voor een vlotte organisatie.

Ritmiek
Kennismaken met verschillende vormen van partnerdans met aandacht voor didactische principes en methodische benadering.
Ontwerpen van een leerweg naar verschillende doelgroepen.

Zie OPO

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media. 

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon). 

Evaluatieactiviteiten

LO3-1a Sportpraktijk (B-ODISEE-JVOW39)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.  

 

Afwezigheden 

Bij meer dan 20 % ongewettigde afwezigheid (bewijs afgeven binnen 3 werkdagen op het secretariaat én via émail aan de betrokken docenten) tijdens de praktijkuren voor een opleidingsonderdeel van de opleiding LO en BR kan de student niet meer slagen in de eerste examenkans voor het sportonderdeel en scoort de student maximaal 7/20 voor methodiek. Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 

Bij afwezigheid wordt de betrokken docent zo snel mogelijk verwittigd en bewijsstukken die de afwezigheid ondersteunen worden via é-mail bezorgd aan de docenten (binnen 3 werkdagen). Aan het secretariaat wordt een exemplaar afgegeven om toe te voegen aan het dossier. 

Blessures belemmeren de actieve deelname aan sommige praktijklessen. 
o    De bewegingsbeperkingen door de blessure moeten met een diagnose van een (sport)arts aangetoond worden. 
o    Een geblesseerde student kan heel wat leren in de les en is dus aanwezig.  

Als de student aanwezig was tijdens de lessenreeks wordt tijdens de laatste drie lessen een beslissing genomen over de permanente evaluatie tijdens de lessenreeks. 

Bepaling eindcijfer:

Atletiek

50% prestatie en 50% techniek voor discuswerpen en speerwerpen.

100¨% prestatie duurloop

 

Vakdidactiek praktijksessies

Permanente evaluatie: praktijktaak over nieuwe didactische werkvormen.

Vakdidactische seminaries

permanente evaluatie: theorietaak over nieuwe didactische werkvormen (SE, TGFU,...)

Terugslagsporten

40% tennisvormen; 40% tafeltennis; 20% padel via permanente evaluatie.

Ritmiek

Praktijkexamen : de verschillende partnerdansen demonstreren  (70%)

Methodiek (mondeling examen): je laat zien dat je de opbouw en specifieke organisatie van een les partnerdans begrijpt  (30%)

Vakkenstage

Om te kunnen slagen voor deze vakkenstage is deelname noodzakelijk.

Wie niet kan deelnemen maakt in overleg met de vakdocent een vervangtaak.

 

Evaluatie: G/NG

              Beide onderdelen geslaagd: G

              1 van beide of beide niet geslaagd: NG

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus. 

Bepalen eindresultaat voor het OPO

  • Heeft één sportonderdeel de code 'NA', dan wordt het resultaat van het OPO bepaald door het laagste cijfer van de verschillende sportonderdelen met een maximum van 7/20. 
  • Hebben meerdere onderdelen de code 'NA', dan wordt de code 'NA' genoteerd voor het volledige OPO.
  • Een tekort op een onderdeel van 7/20 of lager bepaalt de score van het OPO. Bij meerdere tekorten wordt het laagste cijfer toegekend met een maximum van 7/20.
  • Indien er geen tekorten zijn of 1 tekort niet lager dan 8/20, dan wordt het rekenkundig gemiddelde genomen ter bepaling van het resultaat voor het OPO.

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.