Medicijnen en nutricijnen 2 (B-ODISEE-JPG238)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Van Cleemput Marjan (coördinator) |  Van Cleemput Marjan |  Vergote Geert |  N.
Kernteam Voedings- en dieetkunde Gent

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Medicijnen en nutricijnen 2 (B-ODISEE-JLG282)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Van Cleemput Marjan |  Vergote Geert |  N.
Kernteam Voedings- en dieetkunde Gent

Wanneer lichaamsvreemde stoffen in kleine hoeveelheden worden ingenomen, kunnen ze verschillende effecten hebben op het lichaam. We behandelen de farmaca & de nutricijnen. De studie over hoe een farmacon inwerkt op een lichaam en vice versa, behoort tot het vakgebied van de farmacodynamiek resp. farmacokinetiek. Het is voor een diëtist niet nuttig om àlle farmacologische klassen geneesmiddelen te kennen en hun werkingsmechanisme te studeren. Daarom wordt een selectie gemaakt van enkele groepen frequent voorgeschreven medicatie. Belangrijke aandacht gaat naar de relatie geneesmiddelen en voedsel. Deze verloopt in beide richtingen. Voedsel kan het effect van geneesmiddelen wijzigen. Omgekeerd kunnen ze het voedingsgedrag beïnvloeden.

Medicijnen:

-Farmacokinetische en farmacodynamische basisbegrippen
-Werkingsmechanisme van geneesmiddelengroepen.
-Gebruik on-line farmacotherapeutische databanken (www.bcfi.be : gecommentarieerd geneesmiddelenrepertorium)
-Nevenwerkingen en interacties van geneesmiddelen met voeding.

Nutricijnen:

- Werkingsmechanisme, indicaties, interacties en nevenwerkingen van de meest voorkomende geneeskrachtige planten.

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=7674

Gecommentarieerd geneesmiddelenrepertorium (www.bcfi.be

PowerPoint presentaties zijn beschikbaar via de digitale leeromgeving

Er worden hoofdzakelijk Nederlandstalige bronnen gebruikt. Educatief materiaal zoals filmpjes kunnen ook Engelstalig zijn.

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten

De leerstof wordt op via diverse werkvormen aangeboden, waarbij het de bedoeling is dat de student zoveel mogelijk zijn eigen leerproces in handen neemt (eigenaarschap) en hierover regelmatig feedback krijgt. Dat betekent dat de student de leerstof verwerkt via:

*zelfstandig doornemen van leermodules op Toledo (soms als voorbereiding voor de colleges op de campus)

*actieve deelname aan colleges op de campus, waarbij de leerstof deels zal gedoceerd worden, maar eveneens samenvattingen en oefeningen zullen gemaakt worden. Er kunnen ook formatieve evaluaties afgenomen worden.

*bijkomende verwerking van de leerstof thuis door het maken van oefeningen, het bekijken van educatieve filmpjes (linken beschikbaar via Toledo), ...

Er is steeds mogelijkheid om vragen te stellen bij de docent, via mail of via een persoonlijk contactmoment op de campus. Er is ook een online prikbord (padlet) dat kan gebruikt worden hiervoor. 

Evaluatieactiviteiten

Medicijnen en nutricijnen 2 (B-ODISEE-JVG238)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Formularium, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het schriftelijk examen (on-campus) bestaat uit een gesloten en open deel. 

  • Het gesloten boek deel bestaat uit een variatie aan meerkeuzevragen (met giscorrectie), open vragen, invulvragen, ... hoofdzakelijk op doorgroei en gevorderd niveau (analyseren en synthetiseren, evalueren en creëren). Tijdens het afleggen van dit examendeel is het gebruik van leermateriaal verboden. 
  • Het open boek examen bestaat uit het behandelen van een casus waarbij de student opzoekwerk moet verrichten via betrouwbare databanken. Er wordt vooral getoetst naar de integratie van kennis en beroepsmatig handelen.  

De examentijd (gesloten en open boek) bedraagt voor alle studenten telkens maximaal 1u per onderdeel.

Bij het noteren van grote fouten in de antwoorden op het examen, worden er punten in mindering gebracht. Het is immers een attitude van een toekomstige diëtist om bij twijfel aan de correctheid van zijn/haar antwoord geen fouten te gaan communiceren maar toe te geven dat hij/zij de gevraagde kennis niet bezit en deze vervolgens eerst te gaan opzoeken.

 

De herkansing is analoog aan de aanpak in eerste zittijd.