Voedingstechnologie 1 (B-ODISEE-JPBWF4)

4 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Sabbe Caroline (coördinator) |  Sabbe Caroline
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

De doelstellingen (= kerndoelen) van dit opleidingsonderdeel (OPO) kan je hier raadplegen.

A. Volgtijdelijkheid

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

B. Competenties

De student(e) kan wat competenties betreft, functioneren op secundair onderwijsniveau.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Voedingstechnologie 1 (B-ODISEE-JLBWF4)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Sabbe Caroline
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

Dit opleidingsonderdeel behoort tot de specifieke leerlijn afstudeerrichting Voedingstechnologie. De leerstof is opgebouwd uit 3 leerdomeinen, onderverdeeld in (sub)thema's.

3 leerdomeinen :

  • Leerdomein I : Functionele toepassingen van verschillende grondstoffen en ingrediënten
  • Leerdomein II : De technologie (bereiding - proces - kwaliteit) van bepaalde eindproducten
  • Leerdomein III :  Productontwikkeling

met :

Leerdomein 1 : Functionele toepassingen van verschillende grondstoffen en ingrediënten

  • Zetmelen - hydrocolloïden - gelatine
  • Suikers - zoetstoffen - nieuwe generatie suikervervangers
  • Voedingszuren
  • Kleurstoffen - aroma's
  • Granen - bloem

Leerdomein 2 : De technologie van bepaalde eindproducten

  • Dranken - frisdranken
  • Brood - confiserie - gebak - koekjes
  • Chocolade
  • Zuivel : (soja)melk - yoghurt - kaas - room

Leerdomein 3 : Productontwikkeling

  • Receptuur management
  • Procesflow
  • Warenwet

In functie van de noodzaak bv. bij de planning van het OPO, kan er geschoven worden met de inhoud van een (sub)thema binnen een leerdomein tussen VT1 en VT2.

Het gebruikte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel kan je hier raadplegen.

Er is geen cursus voor dit OPO beschikbaar. De leerstof wordt aangereikt via de presentaties, extra informatie en de opdrachten, die ter beschikking gesteld worden op Toledo.

Aanvullend studiemateriaal :

  • Vakliteratuur vanuit de bibliotheek
  • Literatuur van wetenschappelijke websites

Het OPO wordt in het Nederlands gedoceerd.

Een gastdocent kan zijn/haar toelichting in het Engels of het Frans geven.

De werkvorm voor dit OPO is een gemengde werkvorm, bestaande uit: 

  • Deel begeleide zelfstudie @home (in vervanging van de hoorcolleges), eventueel aangevuld met interactief (digitaal) gesprek
  • deel praktijk- of labosessies on-campus of andere locatie
  • deel opdracht of nazorg met betrekking tot de praktijkuitvoeringen @home (of on-campus)
  • deel voorbereiding productontwikkelingsopdracht @home

Hierbij kan vermeld worden dat:

  • de on-campus sessies (of op andere locatie) zijn VERPLICHT te volgen (met fysieke aanwezigheid) zowel door cam- als HAO-student
  • een semesterprogramma is beschikbaar op Toledo, vóór de start van het semester, waarin het OPO gepland is
  • meer info betreffende de werkvorm : zie aanvulling ECTS-fiche (op Toledo)

Werkvorm en planning kunnen variëren en bijgestuurd worden, als strengere Corona-maatregelen (of andere) dit vereisen. Dit betekent dat het on-campus gebeuren voor dit OPO vervangen kan worden door digitale lessen & vervangactiviteiten. Deze info wordt gecommuniceerd op Toledo, indien van toepassing.

HAO-studenten :

Dezelfde werkvorm is geldig als bij de cam-student, incl. de VERPLICHTE AANWEZIGHEIDsvereiste voor de on-campus (of andere locatie) sessies. De lessen worden doorgaans tijdens de dag gepland, samen met de cam-studenten.

Evaluatieactiviteiten

Voedingstechnologie 1 (B-ODISEE-H73773)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen

  • is mondeling
  • is een gesloten boek examen
  • gebeurt digitaal van thuis uit, via MSTeams (of een ander systeem) of on-campus

Het eindpunt van dit OPO is de som van de behaalde scores, bij de verschillende onderdelen en evaluaties. De puntenverdeling is als volgt, voor : 

  • het examen : 8 punten
  • de permanente evaluatie : 12 punten
  • Opm. Indien niet alle onderdelen zijn afgelegd, kan geen eindpunt worden berekend en is het eindpunt van dit OPO = NA

Uitzonderingen op de eindpunt berekening, indien : 

  • de totale permanente evaluatie < extreem onvoldoende (< 3.5/10) :
  • is er geen 1° examenkans mogelijk
  • wordt het eindpunt van dit OPO = het deelpunt van de permanente evaluatie 
  • het examen van de 1° examenkans = onvoldoende (< 5/10) :
  • wordt het eindpunt van dit OPO = het deelpunt van het examen 

Meer details : zie aanvulling ECTS-fiche (op Toledo) 

HAO-studenten :

HAO-studenten kunnen het examen in de vooravond inplannen, in overleg met de docent. De uitvoering en eindpuntberekening gebeurt volgens dezelfde modaliteiten als de cam-student.

 

Het examen gebeurt op dezelfde manier als bij de 1° zittijd.

De punten van de permanente evaluatie worden in de regel integraal overgedragen naar de 2° examenkans, tenzij : 

  • de score lager is dan een extreem onvoldoende (< 3.5/10), dan moet die eerst worden weggewerkt, volgens de modaliteiten vastgelegd na onderling overleg tussen docent en student, vóór mogelijke deelname aan de 2° examenkans

Het eindpunt van dit OPO bij de 2° examenkans is de som van de behaalde scores, bij de verschillende onderdelen en evaluaties, met uitzondering van een score lager dan extreem onvoldoende (< 3.5/10) op het examen van de 2° examenkans. Dan wordt het eindpunt van dit OPO het deelpunt van de 2° examenkans.

Hetzelfde evaluatieprincipe geldt voor de HAO-studenten.