WI1-1a Vakdidactiek 1: inleiding-logica (B-ODISEE-JPO0S5)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
De Schepper Nele (coördinator) |  De Schepper Nele
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Wenselijke aanvangscompetenties:

de student heeft een studierichting met minimum 3 wekelijkse lestijden wiskunde gevolgd in de derde graad van het secundair onderwijs.


 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. WI1-1a Vakdidactiek 1: inleiding-logica (B-ODISEE-JLO0S5)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
De Schepper Nele
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Algemene vakdidactiek:

Wiskundevorming

- grondbegrip, definitie, axioma, eigenschap, kenmerk

- wiskundetaal

- redeneer- en denkmethoden, bewijsvormen (logica)

- probleemoplossend denken

Wiskunde in het secundair onderwijs

- situering van het vak

- algemene doelstellingen

- eindtermen en leerplannen wiskunde (eerste graad A)

- leermiddelen en werkvormen in wiskundelessen

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.

Hoger Afstandsonderwijs (HAO):

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen colleges overdag maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Begeleiding CAM:

Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)

Individuele uitleg na afspraak via email (nele.deschepper@odisee.be).

Begeleiding HAO:

Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)

Behalve op de monitoraten, kunnen ook vragen worden gesteld via email (nele.deschepper@odisee.be).

Evaluatieactiviteiten

WI1-1a Vakdidactiek1: inleiding-logica (B-ODISEE-JVO0S5)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer:

Schriftelijk examen: 60%

Opdrachten (paper/werkstuk): 40%

De student dient zowel voor het schriftelijk examen als voor de opdrachten te slagen om de credit te behalen.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

Er wordt een 1/20 of NG gegeven voor het opleidingsonderdeel wanneer de student niet aan alle evaluatieactiviteiten heeft deelgenomen.

 
Clustertolerantie:

6 van de 36 studiepunten van de theorie van het onderwijsvak zijn tolereerbaar.
 

Ja.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.