WI1-1a Vakdidactiek 1: inleiding-logica (B-ODISEE-JPO0S5)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8279&OPLID=250
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties:
de student heeft een studierichting met minimum 3 wekelijkse lestijden wiskunde gevolgd in de derde graad van het secundair onderwijs.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. WI1-1a Vakdidactiek 1: inleiding-logica (B-ODISEE-JLO0S5)




Inhoud
Algemene vakdidactiek:
Wiskundevorming
- grondbegrip, definitie, axioma, eigenschap, kenmerk
- wiskundetaal
- redeneer- en denkmethoden, bewijsvormen (logica)
- probleemoplossend denken
Wiskunde in het secundair onderwijs
- situering van het vak
- algemene doelstellingen
- eindtermen en leerplannen wiskunde (eerste graad A)
- leermiddelen en werkvormen in wiskundelessen
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO):
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen colleges overdag maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Begeleiding CAM:
Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)
Individuele uitleg na afspraak via email (nele.deschepper@odisee.be).
Begeleiding HAO:
Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)
Behalve op de monitoraten, kunnen ook vragen worden gesteld via email (nele.deschepper@odisee.be).
Evaluatieactiviteiten
WI1-1a Vakdidactiek1: inleiding-logica (B-ODISEE-JVO0S5)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
Schriftelijk examen: 60%
Opdrachten (paper/werkstuk): 40%
De student dient zowel voor het schriftelijk examen als voor de opdrachten te slagen om de credit te behalen.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Er wordt een 1/20 of NG gegeven voor het opleidingsonderdeel wanneer de student niet aan alle evaluatieactiviteiten heeft deelgenomen.
Clustertolerantie:
6 van de 36 studiepunten van de theorie van het onderwijsvak zijn tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Ja.
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.