2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JPH0DM)

3 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterTweede semester
Domen Jessica (coördinator) |  Domen Jessica
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9471&OPLID=266

Dit vak heeft de volgende algemene doelstellingen:

  • Een introductie geven in de studie van consumentengedrag (het verwerken van informatie over producten en diensten, het beslissingsproces, het aankoopgedrag, het gebruik en het afdanken van producten)
  • Inzichten geven om het gedrag van consumenten beter te begrijpen

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

https://info.odisee.be/oer

 

Aangewezen volgtijdelijkheid: we adviseren studenten succesvol een basiscursus marketing afgelegd te hebben.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JLH0DM)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Domen Jessica
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

Deze cursus legt de basis voor een goed begrip en inzicht in het consumentengedrag. 

Twee verklarende aspecten voor consumentengedrag worden concreet uitgewerkt:

1. De consument als individu: individuele processen in het consumentengedrag (psychologie)

2. De consument als groepslid: sociale beïnvloeding en cultuur (sociale psychologie)

 

Inhoud handboek: Consumentenpsychologie. De basis.  (2e editie) van Guido Valkeneers:

 

•H1 Wat is consumentengedrag?

•H2 Informatieverwerking, perceptie en geheugen

•H3 Motivatie en consumentengedrag

•H4 Emotie en attitude

•H5 Leerprocessen in consumentengedrag

•H6 Persoonlijkheid en levensstijl

•H7 De consumptiecyclus

•H8 Gezin en huishouden

•H9 Referentiegroepen en -personen

•H10 Verspreiding van innovaties

•H11 Culturele invloeden in het consumentengedrag

Nederlands

Sommige verdiepende artikels zijn in het Engels geschreven

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten

Dag-studenten: Interactieve hoorcolleges 

Afstandsstudenten: Dit vak wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges. Voor afstandsstudenten wordt er online een afzonderlijke contactmoment gepland voor overleg en toelichting.   

 

Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

Evaluatieactiviteiten

2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JVH0DM)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

  • Dag-studenten:
    • 10%               Permanente evaluatie                   
    • 40%               Opdrachten                                      
    • 50%               Schriftelijk examen                        

 

  • Afstandsstudenten:
    • 45%               Opdrachten                                        
    • 55%               Schriftelijk examen                         

 

Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

Er is een tweede examenkans voor dit vak.

De modaliteiten zijn dezelfde als bij de eerste examenkans.

Voor het deel permanente evaluatie blijft de score van de eerste examenkans behouden. Een tekort op dit onderdeel kan dus niet ingehaald worden bij de herkansing in EP3.