2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JPH0DM)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9471&OPLID=266
Dit vak heeft de volgende algemene doelstellingen:
- Een introductie geven in de studie van consumentengedrag (het verwerken van informatie over producten en diensten, het beslissingsproces, het aankoopgedrag, het gebruik en het afdanken van producten)
- Inzichten geven om het gedrag van consumenten beter te begrijpen
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Aangewezen volgtijdelijkheid: we adviseren studenten succesvol een basiscursus marketing afgelegd te hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor in het vastgoed - in dagonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het vastgoed - in afstandsonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JLH0DM)
Inhoud
Deze cursus legt de basis voor een goed begrip en inzicht in het consumentengedrag.
Twee verklarende aspecten voor consumentengedrag worden concreet uitgewerkt:
1. De consument als individu: individuele processen in het consumentengedrag (psychologie)
2. De consument als groepslid: sociale beïnvloeding en cultuur (sociale psychologie)
Inhoud handboek: Consumentenpsychologie. De basis. (2e editie) van Guido Valkeneers:
•H1 Wat is consumentengedrag?
•H2 Informatieverwerking, perceptie en geheugen
•H3 Motivatie en consumentengedrag
•H4 Emotie en attitude
•H5 Leerprocessen in consumentengedrag
•H6 Persoonlijkheid en levensstijl
•H7 De consumptiecyclus
•H8 Gezin en huishouden
•H9 Referentiegroepen en -personen
•H10 Verspreiding van innovaties
•H11 Culturele invloeden in het consumentengedrag
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Sommige verdiepende artikels zijn in het Engels geschreven
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten
Dag-studenten: Interactieve hoorcolleges
Afstandsstudenten: Dit vak wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges. Voor afstandsstudenten wordt er online een afzonderlijke contactmoment gepland voor overleg en toelichting.
Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.
Evaluatieactiviteiten
2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JVH0DM)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Dag-studenten:
- 10% Permanente evaluatie
- 40% Opdrachten
- 50% Schriftelijk examen
- Afstandsstudenten:
- 45% Opdrachten
- 55% Schriftelijk examen
Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.
Toelichting bij herkansen
Er is een tweede examenkans voor dit vak.
De modaliteiten zijn dezelfde als bij de eerste examenkans.
Voor het deel permanente evaluatie blijft de score van de eerste examenkans behouden. Een tekort op dit onderdeel kan dus niet ingehaald worden bij de herkansing in EP3.