Lichamelijke Opvoeding: Didactische stage 2.2 (B-ODISEE-OO3196)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15501&OPLID=70
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs: LO (Dilbeek) (Lichamelijke opvoeding (L.O.)) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - LO - 1 onderwijsvak; 2de diploma (Dilbeek) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Lichamelijke Opvoeding: Didactische stage 2.2 (B-ODISEE-OO5196)
Inhoud
Stage-opdrachten: zie stagewebsite.
- Didactische practica LO: 10x1u/week op campus Dilbeek met stagebegeleider: zie uurrooster
- Stage 2: Stage ASO (in dezelfde stageschool stage 1): actieve stage: drie weken stage: LO: min. 10 à 15u stage per week + 2 mesotaken: verschillend van stage 1 en stages 1e jaar.
- Deelname aan 1 sportdag waarvoor een attest moet worden binnengebracht bij de stagebegeleider. De student doet de aanvraag in DBS en dient na de sportdag een attest van deelname in bij de stagebegeleider ten laatste voor 7 juni 2019
Bij elke stage wordt een dossier-en reflectieportfolio gemaakt.
De student kiest de school voor stage 1 en 2 zelf. Het stageteam (stagevergadering) behoudt zich het recht om de stageplaats toe te wijzen aan de student.
Toelichting werkvorm
Samenwerkingsvorm: individueel, partnerwerk, groepswerk.
Supervisiegesprek: verplichte deelname aan individueel supervisiegesprek na elke stageperiode.
Verwerking van de stage in dossier-en reflectieportfolio.
Didactische practica: Permanente, letterlijke en figuurlijke aanwezigheid tijdens de lessen - 100% actieve en constructieve deelname is vereist! Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk, contact op met de docent om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is . Het NIET compenseren leidt tot een NA voor dit deel. De student voert de verschillende opdrachten uit volgens afspraak.
Overzicht Opdrachten / Stages: actieve stage - mesotaken - reflectie en dossierportfolio - sportdag
Verplicht studiemateriaal: zie stagevademecum LO didactische stage 2.1 en 2.2, cursus LO didactische stage 2 (zie Toledo) en GO2.1 en GO2.2 en studiemateriaal op Toledo.
In het kader van de stagebegeleiding kan de student verplicht worden tot een aanvullende en /of individueel aangepast stagetraject (vliegende coach). Dit wordt beslist door het stageteam. Een aangepaste ECTS-fiche wordt opgemaakt.
Evaluatieactiviteiten
Lichamelijke Opvoeding: Didactische stage 2.2 (B-ODISEE-OO7196)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EERSTE ZITTIJD:
De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, de stagewebsite, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche. Deze moeten worden nageleefd. Bij het niet naleven kan de stage worden voortijdig afgebroken. De eindverantwoordelijkheid voor de stage van de stagiair ligt bij de opleidingsinstelling. Indien de stageplaats of de stagiair de verplichtingen van deze overeenkomst niet naleven, zal de andere partij de stagecoördinator hiervan op de hoogte brengen. Noch de opleidingsinstelling, noch de stageplaats, noch de stagiair kan de stage zonder overleg éénzijdig voortijdig afbreken. Bij betwistingen wordt in onderling overleg tot een oplossing gekomen.
De student moet alle onderdelen van het opleidingsonderdeel volledig afleggen om een eindpunt te behalen.
Indien één of meerdere stages (met indienen portfolio) niet werden uitgevoerd omwille van een gewettigd afwezigheid (= attest bij ombudsdienst), wordt een regeling getroffen samen met de student, stagebegeleider, stagecoördinator én ombudsdienst. Een document: 'afwijkingen ECTS-fiche' wordt opgesteld.
De student die geen goedgekeurde stage-overeenkomst heeft kan geen stage doen.
Bij afwijkingen aan de inhoud, leertraject of de onderwijsmethode, de evaluatiemodaliteit, of het studiemateriaal wordt een aanvraag afwijkingen van de ECTS-afspraken ingediend.
Studenten met een flexibel traject nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste afwijkingen ECTS-fiche.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste afwijkingen ECTS-fiche.
In het kader van de stagebegeleiding kan de student verplicht worden tot een aanvullende en /of aangepaste stage. Dit wordt beslist door het stageteam. Een aangepaste ECTS-fiche wordt opgemaakt.
Wanneer de student de gemaakte afspraken niet nakomt kan voor een bepaalde stage een code O of M gegeven worden voor beroepshoudingen.
Voor de eindcode ‘veldwerk’ kan een onvoldoende voor beroepshoudingen corrigerend optreden.
Voor de eindcode ‘verslag’ kan een onvoldoende voor taalvaardigheid corrigerend optreden.
De student geeft het portfolio af volgens de richtlijnen: de stagewebsite.
Bij te laat afgeven wordt de code vorm: onvoldoende.
Bij het niet afgeven van het portfolio voor een stagedeel wordt het deelpunt van het stagedeel gelijkgesteld met NA.
Bij te laat indienen van een taak / lesvoorbereiding wordt de gegeven code verminderd tot één code lager. Bij het niet indienen van een taak / lesvoorbereiding wordt de code voor deze opdracht: O.
Elke student heeft één stagebegeleider. Het stageteam kent de eindscore toe op voorstel van de betrokken stagebegeleider.
De evaluatie van de stages gebeurt volgens het evaluatiesysteem stage: zie stagewebsite: Begeleiding - en evaluatiesysteem stage BaSO-D/LO en BR
Het bepalen van de eindscore gebeurt volgens een uitgeschreven weging van de verschillende deelscores, gegeven door de verschillende actoren. De basiscompetenties en de kerndoelen en het daarbij vooraf bepaalde niveau worden als criteria gehanteerd.
De evaluatie gebeurt op basis van permanente evaluatie:
Evaluatie van de uitgevoerde stage-opdrachten, evaluatie bij stagebezoek, evaluaties van de stagementor(en), het portfolio en andere voor het syntheserapport relevante informatie.
Evaluatie van stage 2:
De stagementor(en) en de stagebezoeker evalueren de student aan de hand van het evaluatieformulier LO did. stage 2 én het document beroepshoudingen (tussentijds en eindevaluatie):
- Stagementor(en): Beide documenten worden door de stagiair aan de stagementor(en) bezorgt via mail of op papier (volgens afspraak met de mentor). De stagementor bezorgt beide ingevulde documenten "rechtstreeks" via mail aan de stagebegeleider met de stagiair "in copy. De mail van de mentor staat gelijk aan een gehandtekende versie van een geschreven document. Indien de documenten op papier worden ingevuld scant de stagiair deze volledig in (met handtekening mentor) en plaatst deze in zijn digitaal verslag.
Na week 1 van deze 3 weken stage wordt een tussentijds begeleidingsverslag ingevuld door de mentor. De student kan ter bespreking een tussentijds supervisiegesprek aanvragen met de stagebegeleider.
- Stagebezoeker: Beide documenten worden digitaal ingevuld door de stagebezoeker en na het stagebezoek in de map van het digitale portfolio 2LO: 'evaluatie' geplaatst.
Na stage 2: Het schriftelijk syntheserapport wordt door de stagebegeleider na elke stage in het digitaal portfolio geplaatst. Tijdens de mondelinge bespreking wordt de toekenning van de codes en het punt verder toegelicht door de stagebegeleider. De student is verplicht aanwezig op de bespreking. Indien de student niet aanwezig is op het supervisiegesprek kan een O voor beroepshoudingen worden gegeven voor deze stage. De student handtekent het syntheserapport.
Het eindpunt ( /40) voor L.O. Didactische stage 2.2 is samengesteld uit de volgende deelpunten van de stages:
1.Didactische practica LO: /10
Permanente evaluatie aan de hand van opdrachten (lesvoorbereidingen, les geven aan medestudenten, ...). Per opdracht wordt er gequoteerd op /20.
Het document beroepshoudingen wordt ingevuld door de stagebegeleider en wordt verrekend in de code veldwerk (zie hoger).
De voorwaarden om een punt te krijgen: 100% actieve en constructieve deelname is vereist. Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk contact op met de docent om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is. Het niet compenseren en/of ongewettigd afwezig zijn leidt tot een NA voor dit deel.
2. Stage 2: actieve stage /30:
Verslaggeving: 1 hoofdcode gevormd uit de volgende codes
- Vorm en taal: 1 code
- Reflectieverslag: 1 code
- Lesvoorbereidingen: 1 code
Veldwerk: 1 hoofdcode gevormd uit de volgende codes:
- Mentor: 2 codes
- Stagebezoeker: 2 codes (stagebezoek wordt georganiseerd vanaf week 2)
De verplichte deelname aan 1 sportdag: het attest deelname sportdag (terug te vinden in de bibliotheekmappen van het digitaal portfolio: LO algemeen), wordt ten laatste 7 juni 2019 afgegeven aan de stagebegeleider.
Indien de student op één van de verschillende stageonderdelen minder dan 4/10, 8/20 of 12/30 scoort, is het eindpunt van het OPO het punt van het laagste stageonderdeel ( het globale punt wordt steeds herleid tot een punt op 20).
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.