Uitvoeringstechnieken Infrastructuur 3 (B-ODISEE-OKW00S)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17549&OPLID=539
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Graduaat in de werforganisatie dag (Aalst) (Afstudeerrichting wegenbouw) 120 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Uitvoeringstechnieken Infrastructuur 3 (B-ODISEE-OKW00s)




Toelichting onderwijstaal
De student zal regelmatig te maken krijgen met technisch Engels om producten of specificaties terug te vinden in Engelstalige handleidingen en datasheets.
Toelichting werkvorm
Werkplekleren
- De student maakt zich de voorschriften die van toepassing zijn op de werkplek actief eigen en gedraagt zich ernaar.
- De student werkt aan de individuele opdrachten, gekregen op school, in overleg met de werfleiding over de te volgen werkwijze. Hij rapporteert aan de werkplekbegeleider en aan de hogeschool. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- de uitwerking, conform de goede bouwpraktijk, van een eenvoudige bouwknoop
grafisch;
naar de nodige hulpmiddelen;
naar de uitvoeringsvolgorde - het behandelen van een eenvoudig stabiliteitsvraagstuk:
de nodige onderschoring voor een balk op 2 steunpunten op de werkplek - de ontleding van de dragende structuur van het gebouw, van de fundering tot het dak
- het bedenken en uitwerken van een oplossing voor een nog te realiseren uitvoeringsfase, te bepalen in samenspraak met de werkplekbegeleiding
- de uitwerking, conform de goede bouwpraktijk, van een eenvoudige bouwknoop
- De student werkt aan kleine, afgebakende, uitvoerende opdrachten, in opdracht van en overleg met de werfleiding. Hij rapporteert hierover aan de werkplekbegeleider en in het portfolio. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- het voorbereiden en uitvoeren van de matenstudie voor een prefabelement;
- het uitwerken van de werkgang van een bepaalde uitvoeringsfase;
- het analyseren van de uitvoeringstechnische informatie van een voorgeschreven bouwmateriaal …
- De student stelt in overleg met zijn werkplekbegeleider een werkschema op waarin deze activiteiten worden ingepland, afgestemd op de kerndoelen en de eigen leeraccenten van de student. Dit werkschema, de activiteiten en de werkpunten die aandacht vragen, evolueren doorheen de module.
Individuele opdrachten
Individuele opdrachten sturen het werkplekleren (observerend leren) van de student en geven de werkplek ondersteuning in de aansturing en begeleiding van de student. Deze opdrachten zijn gericht op de realisatie van specifieke doelstellingen.
Intervisie in groep
- Tijdens intervisiemomenten in groep bespreken de studenten de uitwerking van hun individuele werkplekopdrachten en leren ze uit de ervaringen van studiegenoten op andere bouwprojecten, in andere bedrijven, uit de andere sector.
- Intervisie biedt de begeleiders de mogelijkheid om de input uit de opdrachtresultaten en –rapporten samen te brengen tot of in te passen in een breder kader of model. Zo kunnen uit de praktijk conceptuele of theoretische modellen worden afgeleid, zoals bijv.
- de diversiteit aan uitvoeringstechnieken en de ermee gepaard gaande keuzecriteria;
- de betekenis en de draagwijdte van het concept goede praktijk;
- de stabiliteit van tijdelijke constructies …
- Op vraag of volgens noodzaak kan een informatiesessie of een leergesprek worden ingericht die specifieke inhoud verduidelijken.
Leergesprekken
Tijdens deze leergesprekken krijgen de studenten op een interactieve manier de noodzakelijke basiskennis aangereikt, evenals een kader waarbinnen de individuele opdrachten en het werkplekleren passen.
Werksessies
- De studenten krijgen in de werksessies de mogelijkheid om de basiskennis, -technieken en -begrippen in te oefenen en toe te passen. Tijdens deze sessies worden studenten ook wegwijs gemaakt in het gericht opzoeken en adequaat interpreteren van informatie.
- In dit opleidingsonderdeel verschaffen werksessies de student inzicht in de toepassing van de basisprincipes bij de EPB-aanvaarde detaillering van bouwknopen. Werksessies werforganisatie maken de student wegwijs in het doorvoeren van een uitvoeringsanalyse.
Voorbereidende en -verwerkingsopdrachten
- Afgestemd op de leergesprekken krijgt de student opdrachten om het geleerde te verwerken en/of zijn eigen leerproces te sturen, bijvoorbeeld:
- inzicht krijgen in de verwachtingen van een module via de studiewijzer
- verwerken van delen van het schriftelijk leermateriaalvia opdrachten op het leerplatform
- uitvoeren van online formatieve zelftests, aangeboden op het leerplatform, waarmee de student zijn studievoortgang kan opvolgen en bijsturen.
- koppelen van de ervaringen in het werkplekleren en de werf- en bedrijfsbezoeken aan de verwerkteinhouden
Portfolio en supervisie
- In het portfolio volgt de student zijn persoonlijke voortgang op. Hij documenteert deze en stelt zich objectieven met betrekking tot de in de opleidingsonderdeel nagestreefde competenties. Op gezette tijden beoordelen student, praktijkbegeleider en werkplekbegeleider de voortgang en de bereikte resultaten aan de hand van een indicatorenlijst.
- Tijdens de supervisiemomenten bespreekt de praktijkbegeleider deze quotering met de student en worden, indien nodig, werkpunten vastgelegd voor de volgende periode.
- Voor dit opleidingsonderdeel formuleert de student werkpunten en objectieven voor het ontwikkelen van de kennis en het inzicht van bijv.:
- het samenspel tussen ruwbouw en afbouw;
- de uitvoeringsvolgorde van bouwfasen;
- de bepaling van de nodige hulpmiddelen en de begroting van de vereiste hoeveelheden ervan
My Talent Compass (facultatief, deelname en begeleiding enkel op eigen vraag)
- Via My Talent Compass als digitaal instrument, reflecteert de student regelmatig over de activiteiten die energie geven, de eigen belangstelling en ambities in het werkveld. Dit helpt de student om de groei van zijn professionele identiteit vorm en richting te geven.
- De student heeft een eigen coach, waarop hij beroep kan doen in dit proces. Bevindingen uit deze reflecties en uit de coachingsgesprekken kan hij meenemen in zijn leertraject, evenals in de gesprekken met de praktijkbegeleider op school en/of zijn werkplekbegeleider op de werf.
- Dit opleidingsonderdeel biedt de student de gelegenheid om de sector Gebouwen grondig verder te leren kennen. De student kan het MTC aanwenden om zijn werkzaamheden verder te documenteren en te relateren aan zijn belangstelling en talenten. Hij volgt op of de gekozen sector beantwoordt aan de gestelde verwachtingen en reflecteert hierover.
- Desgewenst kan tijdens de coaching ingegaan worden in de wijze waarop rond specifieke aspecten van het werk bijkomende informatie ingewonnen kan worden of hoe daarover extra leerervaringen verworven kunnen worden.
Evaluatieactiviteiten
Uitvoeringstechnieken Infrastructuur 3 (B-ODISEE-O71039)
Toelichting
De voortgang van de student op de beoogde kerndoelen wordt formatief geëvalueerd door de student, de bedrijfsmentor en de werkplekbegeleider. Deze formatieve evaluatie maakt duidelijk hoe de student evolueert in zijn/haar (werkplek)leren. Tijdens één- à tweewekelijkse intervisiegesprekken worden de opdrachten in het kader van dit OPO en haar kerndoelen formatief opgevolgd. De feedback in deze gesprekken over de voortgang geeft de student aan hoe zijn/haar leerproces verloopt en/of bijgestuurd moet worden met het oog op het bereiken van de kerndoelen.
De eindevaluatie, gebaseerd op de intervisiegesprekken en voortgangsrapportering, wordt weergegeven als een geslaagd/niet-geslaagd score.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing gelden dezelfde modaliteiten.