User Experience Design (B-ODISEE-JPW340)
Doelstellingen
zie http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13211&OPLID=280
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling
Volgtijdelijkheden:
- webdesign & usability
- web technology
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de elektronica-ICT (Gent) (Afstudeerrichting ICT) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. User Experience Design (Theorie) (B-ODISEE-JLW478)
Inhoud
Deze cursus focust op de methodologieën om een eigen idee of vraag van een klant voor een interactieve toepassing (webtoepassing, bedieningspaneel, software...) uit te werken tot een volwaardig ontwerp, gebaseerd op de ISO 9241-210 norm. Daarbij focussen we op drie principes:
- vroege en continue focus op gebruikers en hun taken
- empirische metingen
- iteratief ontwerp
De technieken die behandeld zullen worden zijn o.a.:
- gebruikersonderzoek
- brainstorm
- personas en storyboards
- focus, rode assen, user stories en scenarios
- prototypes
- informatie architectuur (gegevensorganisatie, labelling, navigatie...)
- metingen en testen
Studiemateriaal
Verplichte leermiddelen
- presentaties van de theorielessen, te vinden op Toledo en/of https://intern.ikdoeict.be/apps/leercentrum/
Aanbevolen leermiddelen
- online documentatie, tutorials en magazines
- er zijn een aantal uitstekende al dan niet gratis MOOC's te vinden over UX design (Coursera, Udemy, ...)
Toelichting werkvorm
wekelijks theoriesessies van 1.5u
3 sp. User Experience Design (Lab) (B-ODISEE-JLW479)
Inhoud
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een eigen idee of vraag van een klant voor een interactieve toepassing (webtoepassing, bedieningspaneel, software...) uit te werken tot een volwaardig ontwerp, gebaseerd op de ISO 9241-210 norm. Daarbij focussen we op drie principes:
- vroege en continue focus op gebruikers en hun taken
- empirische metingen
- iteratief ontwerp
De technieken die daarbij gebruikt zullen worden zijn o.a.:
- gebruikersonderzoek
- brainstorm
- personas en storyboards
- focus, rode assen, user stories en scenarios
- prototypes
- informatie architectuur (gegevensorganisatie, labelling, navigatie...)
- metingen en testen
Het is niet de bedoeling dat de webtoepassing daadwerkelijk geimplementeerd wordt: in dit vak stoppen we bij het ontwerp. Programmeerkennis is dus niet nodig: onze hulpmiddelen zijn pen, papier, mindmaps, bierviltjes, mockup / wireframe tools en eventueel HTML/CSS. Van de student wordt verwacht dat hij/zij permanent zoekt naar verbetering van de toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en commerciele waarde van zijn/haar ontwerpen.
Studiemateriaal
Verplichte leermiddelen
- presentaties van de theorielessen, te vinden op Toledo en/of https://www.ikdoeict.be/apps/leercentrum/
Aanbevolen leermiddelen
- online documentatie, tutorials en magazines
- er zijn een aantal uitstekende al dan niet gratis MOOC's te vinden over UX design (Coursera, Udemy, ...)
Toelichting werkvorm
wekelijks begeleide labosessies van 3u (soms thuis af te werken), en één groot project
Evaluatieactiviteiten
User Experience Design (B-ODISEE-H73992)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
60% permanente evaluatie, 40% project
indien voor het project 7/20 of lager behaald wordt, zal het eindresultaat de laagste score van het project en het totaal worden
Toelichting bij herkansen
100% op een nieuw project