User Experience Design (B-ODISEE-JPW340)

4 studiepuntenNederlands54 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
De Winne Davy (coördinator) |  De Cock Laurens |  De Winne Davy |  N.
Kernteam Elektronica-ICT Gent

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling

Volgtijdelijkheden:

  • webdesign & usability
  • web technology

 

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. User Experience Design (Theorie) (B-ODISEE-JLW478)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenEerste semesterEerste semester
De Winne Davy |  N.
Kernteam Elektronica-ICT Gent

Deze cursus focust op de methodologieën om een eigen idee of vraag van een klant voor een interactieve toepassing (webtoepassing, bedieningspaneel, software...) uit te werken tot een volwaardig ontwerp, gebaseerd op de ISO 9241-210 norm. Daarbij focussen we op drie principes:

  • vroege en continue focus op gebruikers en hun taken
  • empirische metingen
  • iteratief ontwerp

De technieken die behandeld zullen worden zijn o.a.:

  • gebruikersonderzoek
  • brainstorm
  • personas en storyboards
  • focus, rode assen, user stories en scenarios
  • prototypes
  • informatie architectuur (gegevensorganisatie, labelling, navigatie...)
  • metingen en testen

 

Verplichte leermiddelen

Aanbevolen leermiddelen

  • online documentatie, tutorials en magazines
  • er zijn een aantal uitstekende al dan niet gratis MOOC's te vinden over UX design (Coursera, Udemy, ...)

wekelijks theoriesessies van 1.5u

3 sp. User Experience Design (Lab) (B-ODISEE-JLW479)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
De Cock Laurens |  De Winne Davy |  N.
Kernteam Elektronica-ICT Gent

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een eigen idee of vraag van een klant voor een interactieve toepassing (webtoepassing, bedieningspaneel, software...) uit te werken tot een volwaardig ontwerp, gebaseerd op de ISO 9241-210 norm. Daarbij focussen we op drie principes:

  • vroege en continue focus op gebruikers en hun taken
  • empirische metingen
  • iteratief ontwerp

De technieken die daarbij gebruikt zullen worden zijn o.a.:

  • gebruikersonderzoek
  • brainstorm
  • personas en storyboards
  • focus, rode assen, user stories en scenarios
  • prototypes
  • informatie architectuur (gegevensorganisatie, labelling, navigatie...)
  • metingen en testen

Het is niet de bedoeling dat de webtoepassing daadwerkelijk geimplementeerd wordt: in dit vak stoppen we bij het ontwerp. Programmeerkennis is dus niet nodig: onze hulpmiddelen zijn pen, papier, mindmaps, bierviltjes, mockup / wireframe tools en eventueel HTML/CSS. Van de student wordt verwacht dat hij/zij permanent zoekt naar verbetering van de toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en commerciele waarde van zijn/haar ontwerpen. 

Verplichte leermiddelen

Aanbevolen leermiddelen

  • online documentatie, tutorials en magazines
  • er zijn een aantal uitstekende al dan niet gratis MOOC's te vinden over UX design (Coursera, Udemy, ...)

wekelijks begeleide labosessies van 3u (soms thuis af te werken), en één groot project

Evaluatieactiviteiten

User Experience Design (B-ODISEE-H73992)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

60% permanente evaluatie, 40% project

indien voor het project 7/20 of lager behaald wordt, zal het eindresultaat de laagste score van het project en het totaal worden

 

100% op een nieuw project