AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JPOW10)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semester
Van Acker Jan (coördinator) |  Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Kerndoelen

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8288&OPLID=250

Specifieke doelen

Thema's uit de leerplannen van de eerste en tweede graad een wetenschappelijke ondersteuning geven, waardoor het inzicht in die gespecialiseerde materie groeit.
De spreiding en de evolutie van de wereldbevolking met de beïnvloedende factoren ervan onderzoeken
De contrasten in bevolkingsevolutie tussen industrie- en ontwikkelingslanden nagaan
Het demografisch transitiemodel begrijpen en kunnen toepassen op diverse regionale situaties.
De leerplanonderdelen 'bevolking' uit het S.O. foutloos kennen
Aan de hand van voorbeelden de push- en pullfactoren van demografische migraties onderzoeken.
Aan de hand van het begrip ecologische voetafdruk de ongelijke regionale druk op de draagkracht van de aarde aantonen en duurzame oplossingsrichtingen suggereren.
Oorzaken en oplossingen van ongelijke voedselvoorziening achterhalen en in verband brengen met demografische evolutie en welvaartverschillen.

De landschapskenmerken van de eigen omgeving kunnen opsommen, het uitzicht van deze landschappen kunnen verklaren aan de hand van fysische en sociaal-economische factoren.

 

De eindtermen van het secundair onderwijs aso en tso moeten verworven zijn.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JLOW17)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College27 urenTweede semesterTweede semester
Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Vakdidactiek 

Activerende werkvormen voor excursies (terreinwerk)

Dagexcursie Land van Waas : voorbeeld en achtergronden voor een excursie "eigen omgeving" van de eerste graad

Soorten kaarten qua voorstellingswijze i.v.m. bevolking (atlassen)

Leerplan

Bebouwing en bevolkingsdichtheid : definities en begrippenlijst

Uitdagingen door bevolkingsexplosie : India of China

Bevolkingsevolutie van een land situeren t.o.v. andere landen in de wereld

Gebieden met sterke en zeer sterke bevolkingsgroei op kaarten afbakenen

Op thematische kaarten van bevolkingsspreiding en ontwikkelingsgraad (HDI) de verschillen aflezen en verklaren

Excursie Land van Waas/Scheldepolders met inoefenen van terreintechnieken, waarneming van landschappen als basis voor de verplichte excursies eerste graad van het leerplan.

Basis 

Bevolkingsgeografie
- Bronnen en kaartvoorstelling
- Spreiding van de bevolking
- Evolutie van de bevolking
- Geboortenoverschot
- Migraties
- Leeftijdsopbouw
- Ecologische voetafdruk en draagkracht van de aarde
- Wereldvoedselproblematiek

Excursie eigen leefomgeving : geografische excursie met terreintechnieken

- Land van Waas : kenmerken en ontstaan van het landschap

- Scheldepolders / Havengebied Linkeroever : kenmerken en ontstaan van het landschap / antropogene invloeden

Uitdieping

Parate kaartkennis van België en Europa : oro-hydrografie, steden, landen, geografische streken

 

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=7397

 

Werkvormen 
- Hoorcollege : theorie, didactiek, vragen en opdrachten
- Werkcollege : toegepaste didactiek, groepsopdrachten
- Zelfstandig werk : handboekenstudie, opdrachten, actualiteit

- Excursie 'eigen omgeving'

HAO
Er zijn twee verplichte monitoraten
Tijdens het monitoraat heb je de gelegenheid vragen te stellen over de te verwerven theorie.
Tijdens de practica worden beroepsspecifieke vaardigheden ingeoefend op de campus.

 

Evaluatieactiviteiten

AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JVOW10)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen


Bepaling resultaat

Niveau 1 : basis.

1/20 betekent essentiële opdrachten niet tijdig  afgegeven.
NA betekent afwezig op het examen


Tolerantie
Voor de 36 studiepunten van het onderwijsvak over de zes semesters kan maximum voor 6 studiepunten een tolerantie worden ingebracht.
valuatiekenmerken
Mondeling en schriftelijk gesloten boek examen : 80% (deels over de cursus, deels over de excursies)
Permanente evaluatie : 20% (opdrachten op de campus en thuis; excursieverslag)

Deel parate kennis (blinde kaarten) bedraagt de cesuur 70% om te kunnen slagen voor dit OPO.