AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JPOW10)
Doelstellingen
Kerndoelen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8288&OPLID=250
Specifieke doelen
Thema's uit de leerplannen van de eerste en tweede graad een wetenschappelijke ondersteuning geven, waardoor het inzicht in die gespecialiseerde materie groeit.
De spreiding en de evolutie van de wereldbevolking met de beïnvloedende factoren ervan onderzoeken
De contrasten in bevolkingsevolutie tussen industrie- en ontwikkelingslanden nagaan
Het demografisch transitiemodel begrijpen en kunnen toepassen op diverse regionale situaties.
De leerplanonderdelen 'bevolking' uit het S.O. foutloos kennen
Aan de hand van voorbeelden de push- en pullfactoren van demografische migraties onderzoeken.
Aan de hand van het begrip ecologische voetafdruk de ongelijke regionale druk op de draagkracht van de aarde aantonen en duurzame oplossingsrichtingen suggereren.
Oorzaken en oplossingen van ongelijke voedselvoorziening achterhalen en in verband brengen met demografische evolutie en welvaartverschillen.
De landschapskenmerken van de eigen omgeving kunnen opsommen, het uitzicht van deze landschappen kunnen verklaren aan de hand van fysische en sociaal-economische factoren.
Begintermen
De eindtermen van het secundair onderwijs aso en tso moeten verworven zijn.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs HAO (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JLOW17)
Inhoud
Vakdidactiek
Activerende werkvormen voor excursies (terreinwerk)
Dagexcursie Land van Waas : voorbeeld en achtergronden voor een excursie "eigen omgeving" van de eerste graad
Soorten kaarten qua voorstellingswijze i.v.m. bevolking (atlassen)
Leerplan
Bebouwing en bevolkingsdichtheid : definities en begrippenlijst
Uitdagingen door bevolkingsexplosie : India of China
Bevolkingsevolutie van een land situeren t.o.v. andere landen in de wereld
Gebieden met sterke en zeer sterke bevolkingsgroei op kaarten afbakenen
Op thematische kaarten van bevolkingsspreiding en ontwikkelingsgraad (HDI) de verschillen aflezen en verklaren
Excursie Land van Waas/Scheldepolders met inoefenen van terreintechnieken, waarneming van landschappen als basis voor de verplichte excursies eerste graad van het leerplan.
Basis
Bevolkingsgeografie
- Bronnen en kaartvoorstelling
- Spreiding van de bevolking
- Evolutie van de bevolking
- Geboortenoverschot
- Migraties
- Leeftijdsopbouw
- Ecologische voetafdruk en draagkracht van de aarde
- Wereldvoedselproblematiek
Excursie eigen leefomgeving : geografische excursie met terreintechnieken
- Land van Waas : kenmerken en ontstaan van het landschap
- Scheldepolders / Havengebied Linkeroever : kenmerken en ontstaan van het landschap / antropogene invloeden
Uitdieping
Parate kaartkennis van België en Europa : oro-hydrografie, steden, landen, geografische streken
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=7397
Toelichting werkvorm
Werkvormen
- Hoorcollege : theorie, didactiek, vragen en opdrachten
- Werkcollege : toegepaste didactiek, groepsopdrachten
- Zelfstandig werk : handboekenstudie, opdrachten, actualiteit
- Excursie 'eigen omgeving'
HAO
Er zijn twee verplichte monitoraten
Tijdens het monitoraat heb je de gelegenheid vragen te stellen over de te verwerven theorie.
Tijdens de practica worden beroepsspecifieke vaardigheden ingeoefend op de campus.
Evaluatieactiviteiten
AA1-2b Bevolking (B-ODISEE-JVOW10)
Toelichting
Bepaling resultaat
Niveau 1 : basis.
1/20 betekent essentiële opdrachten niet tijdig afgegeven.
NA betekent afwezig op het examen
Tolerantie
Voor de 36 studiepunten van het onderwijsvak over de zes semesters kan maximum voor 6 studiepunten een tolerantie worden ingebracht.
valuatiekenmerken
Mondeling en schriftelijk gesloten boek examen : 80% (deels over de cursus, deels over de excursies)
Permanente evaluatie : 20% (opdrachten op de campus en thuis; excursieverslag)
Deel parate kennis (blinde kaarten) bedraagt de cesuur 70% om te kunnen slagen voor dit OPO.