TO2-2b Technisch ontwerpen en realiseren2 (B-ODISEE-JPO0VZ)

3 studiepuntenNederlands40 urenTweede semesterTweede semester
Schelfaut Kim (coördinator) |  Schelfaut Kim
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Kerndoelen

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8153&OPLID=250


Specifieke doelstellingen

•  Grondig beheersen en toepassen van vakdidactische principes techniek
•  Verwerven van vaardigheden van het technisch ontwerpen
•  Verwerven van vaardigheden van het werken in een atelier met kennis van veiligheidsvoorschriften

•  Verwerven van vaardigheden van probleemoplossend denken en van een onderzoeksgerichte houding bij het oplossen van problemen
•  Verwerven van een kritische houding ten aanzien van het eigen technisch denken en handelen
•  Verwerven van attitudes zoals orde en nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, samenwerking
 

Evaluatie

100% portfolio en praktisch werk

 

Geslaagd voor 9 van de 15 studiepunten van de theorie van het onderwijsvak om te starten met het onderwijsvak in de tweede opleidingsfase.

Voor HAO-studenten is een studie-efficiëntie van 60% van het onderwijsvak vereist om met het onderwijsvak te starten in het tweede jaar

Alle OPO's van het onderwijsvak van de tweede opleidingsfase volgen om te kunnen starten met stage4 van het onderwijsvak.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. TO2-2b Technisch ontwerpen en realiseren2 (B-ODISEE-JLO0VZ)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum40 urenTweede semesterTweede semester
Schelfaut Kim
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

- technisch ontwerp van werkstukken die bruikbaar zijn in de eerste graad secundair onderwijs

- ontwikkeling van leerlingenopdrachten techniek

- vakliteratuur techniek zelf opzoeken, kritisch lezen en becommentariëren

- materialenkennis hout, metaal en kunststof

- competenties technische vaardigheid in een atelier

- veiligheidsvoorschriften atelier

Practica: 

  • Textielwerkstuk: soorten textiel, werking naaimachine, patronen
  • Bezoek praktijkschool: Tuinbouw
  • Bezoek praktijkschool: Bouw
  • Schilder-decoratietechnieken: Linosnede

Cursus en studiewijzer 2-2b

http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=7306

Materiaal op Toledo

Het internet

Actieve kennis van het Nederlands
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en beeldmateriaal

CAM:

De student ontwerpt het werkstuk en het begeleidende leerlingenmateriaal voorbereidend en realiseert tijdens de contacturen. Zo presenteert de student zijn technische vaardigheid tijdens de contacturen, krijgt hij daarover ondersteuning en feedback.

HAO:
De student ontwerpt het werkstuk en het begeleidend leerlingenmateriaal zelfstandig.

Evaluatieactiviteiten

TO2-2b Technisch ontwerpen en realiseren2 (B-ODISEE-JVO0VZ)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Portfolio


Niveau 2:
1. Kennis en inzichten hanteren
2. Verschillende vaardigheden geïntegreerd toepassen
3. Relevante wetenschappelijke literatuur opzoeken en analyseren
4. Functioneren met autonomie
5. Stimuleren van collectieve resultaten
 

Bepaling resultaat
Als een opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student 1/20 en wordt de opdracht tegen tweede zittijd ten laatste verwacht op 16 augustus.

Clustertolerantie
Maximum 6 SP van de 36 SP van het onderwijsvak over de drie opleidingsfases zijn tolereerbaar.