CH3-1b Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OWS95A)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: CH3-1b Vakdidactiek 3 (niveau: gevorderd)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Chemie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. CH3-1b Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OWS95a)




Inhoud
In dit OPO wordt verder gewerkt aan vakdidactische principes en vaardigheden. Dit gebeurt aan de hand van opdrachten die gericht zijn op het optimaliseren van experimenteer- en onderzoeksvaardigheden en inzetten ervan in nieuwe contexten, ontdekken van preconcepten en behandelen volgens vernieuwende methoden en het opstellen van gevarieerde vragen en modelantwoorden.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Verplicht persoonlijk werk: de opdrachten worden opgesomd en verduidelijkt in de cursuswijzer.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
CH3-1b Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-O74023)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
- Evaluatie van de opdrachten in het portfolio (100%).
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.