NT2+NE1-1a Taalstudie 1 (B-ODISEE-OWS90A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: NT2+NE1-1a Taalstudie 1 (niveau: basis)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Nederlands) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Nederlands) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Nederlands) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. NT2+NE1-1a Taalstudie 1 (B-ODISEE-OWS90a)




Inhoud
Wij bestuderen in deze cursus de basis van het onderwijsvak Nederlands. Een goede leerkracht beheerst de vakinhoud en vanuit dat principe werken we. Dit betekent dat we focussen op de essentie van het vak in enkele modules:
De geschiedenis van het Nederlands
De analyse van de enkelvoudige zin
De uitspraak in de fonetiek en de fonologie
De spelling op het niveau eerste graad (zie Toledo)
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
NT2+NE1-1a Taalstudie 1 (B-ODISEE-O73738)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
Taalbeschouwing: 40% basiskennis: cesuur is 70 %
Spelling: 20% basiskennis: cesuur is 70%
Fonetiek en fonologie: 20%
Geschiedenis van de taal: 20%
De student dient te slagen voor elk onderdeel.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.