WI2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OWS89A)

3 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersBeide semesters
De Schepper Nele (coördinator) |  De Schepper Nele |  N.
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken: WI2 vakdidactiek 2 (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. WI2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OWS89a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenBeide semestersBeide semesters
De Schepper Nele |  N.
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

A. Vakdidactiek tweede graad secundair onderwijs

  • minimumdoelen en leerplannen
  • leermiddelen en werkvormen
  • leer(werk)boeken
  • probleemoplossend denken
  • gebruik GeoGebra
  • wiskundetijdschriften
  • vakdidactische inzichten

 

B. Voorbereiding en reflectie doorgroeistage

  • lesvoorbereidingen
  • aandachtspunten doorgroeistage
  • reflectie na doorgroeistage

 

C. Geschiedenis getallenleer

Vakstudie

  • Talstelsels
  • Uitbreiding van het getalbegrip doorheen de geschiedenis
  • Ontwikkeling getaltheorie

Specifieke vakdidactiek
  Geschiedenis van de wiskunde verwerken in een les

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

 

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

 

Begeleiding DAG:

Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)

Individuele uitleg na afspraak via email (nele.deschepper@odisee.be).

 

Begeleiding HAO:

Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)

Behalve op de monitoraten, kunnen ook vragen worden gesteld via email (nele.deschepper@odisee.be).

Evaluatieactiviteiten

WI2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O73736)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer:

Permanente evaluatie/opdrachten: 70%

Mondeling examen geschiedenis getallenleer: 30%

De student moet voor elke opdracht slagen om de credit te behalen.

Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. De student moet dus alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.

Ja. Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.