WI2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OWS89A)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: WI2 vakdidactiek 2 (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. WI2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OWS89a)




Inhoud
A. Vakdidactiek tweede graad secundair onderwijs
- minimumdoelen en leerplannen
- leermiddelen en werkvormen
- leer(werk)boeken
- probleemoplossend denken
- gebruik GeoGebra
- wiskundetijdschriften
- vakdidactische inzichten
B. Voorbereiding en reflectie doorgroeistage
- lesvoorbereidingen
- aandachtspunten doorgroeistage
- reflectie na doorgroeistage
C. Geschiedenis getallenleer
Vakstudie
- Talstelsels
- Uitbreiding van het getalbegrip doorheen de geschiedenis
- Ontwikkeling getaltheorie
Specifieke vakdidactiek
Geschiedenis van de wiskunde verwerken in een les
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Begeleiding DAG:
Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)
Individuele uitleg na afspraak via email (nele.deschepper@odisee.be).
Begeleiding HAO:
Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, powerpoints, aanvullende artikelen, ...)
Behalve op de monitoraten, kunnen ook vragen worden gesteld via email (nele.deschepper@odisee.be).
Evaluatieactiviteiten
WI2 Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O73736)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
Permanente evaluatie/opdrachten: 70%
Mondeling examen geschiedenis getallenleer: 30%
De student moet voor elke opdracht slagen om de credit te behalen.
Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. De student moet dus alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
Ja. Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.