Stage grootstedelijke context (B-ODISEE-OWS80A)

Doelstellingen
Onderwijskundig ontwerpen, realiseren en evalueren
- Ik geef diversiteitresponsief les: Stage grootstedelijke context. (niveau: gevorderd)
- Ik integreer de meerwaarde van de buurt en de wereld als leerkans: Stage grootstedelijke context. (niveau: gevorderd)
Pedagogisch creëren van een positief en verbindend leef- en leerklimaat
- Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren: Stage grootstedelijke context. (niveau: doorgroei)
Samenwerken en communiceren
- Ik pas zelfstandig de schriftelijke en mondelinge communicatie aan aan de diversiteit van mijn doelpubliek (lerenden, ouders, partners,…): Stage grootstedelijke context. (niveau: gevorderd)
- Ik toon aan dat ik verbindend kan communiceren: Stage grootstedelijke context. ‘(niveau: gevorderd)
- Ik werk samen met collega’s en externe partners om het leerproces van de lerenden te optimaliseren: Stage grootstedelijke context. (niveau: gevorderd)
- Ik werk samen en ga in gesprek met het onderwijsteam om het pedagogisch project van de school samen te realiseren: Stage grootstedelijke context. (niveau: gevorderd)
- Ik hanteer het partnerschap met ouders als meerwaarde voor het leerproces van de lerende: Stage grootstedelijke context. (niveau: doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
De student moet de Doorgroeistage, Stage Specifieke doelgroep 1 & 2 gevolgd hebben om Stage grootstedelijke context te mogen volgen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Stage grootstedelijke context (B-ODISEE-OWS80a)




Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit contactmomenten en het uitwerken van een project. Deze stage (contactmomenten + project) heeft als doel de kloof tussen opleiding en de realiteit verkleinen. Het is belangrijk dat de student zich bewust is van de maatschappelijke verantwoordelijkheid in relatie tot de beroepspraktijk. De klemtoon ligt op het toepassen van verworven kennis, waarbij in team een project wordt gemaakt en uitgevoerd in een grootstedelijke context.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Organisatie: Stage grootstedelijke context is een jaarvak met verplichte contactmomenten en verplichte reflectiemomenten.
De studenten werken in team een project uit voor een school in een grootstedelijke context.
Tijdens de stage grootstedelijke context worden volgende vormen van begeleiding geboden:
- Contactmomenten online/op de campus/ op de stageschool
- Werksessies
- Begeleiding door docenten en mentoren
- Reflectie tijdens de stage met de mentoren en de docenten
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Stage grootstedelijke context (B-ODISEE-O73491)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Individuele en groepsevaluatie. Aanwezigheid tijdens de werksessies en voorbereidende momenten is verplicht.
De student moet zowel voor de individuele als de groepsevaluatie geslaagd zijn om te slagen voor het opleidingsonderdeel.
Bepaling eindcijfer: Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van de criteria op het evaluatieformulier (zie Toledo). De student moet zowel geslaagd zijn voor de groepsevaluatie als voor de individuele evaluatie. Als de student voor één van de deelevaluaties niet slaagt, kan het eindcijfer niet hoger zijn dan 9/20.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan één van de evaluatieactiviteiten niet deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
De student krijgt een tweede kans voor het project in een andere modaliteit te overleggen met de verantwoordelijke van het OPO.