Stage Studieomvangvermindering (B-ODISEE-OWS56A)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Audenaert Steven (coördinator) |  Audenaert Steven |  Buysschaert Stijn |  N.
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over onderwijskundige expertise te beschikken.
Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek) in kaart.
Ik ontwerp zelfstandig leer- en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd  aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie  van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten.
Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten. 
Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten. 
Ik wend de diversiteit van de groep aan als leer- en ontwikkelkans. 
Ik realiseer zelfstandig gedurende een aaneengesloten en langere periode leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten.
Ik geef diversiteitresponsief les. 
Ik integreer de meerwaarde van de buurt en de wereld als leerkans. 
Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden  t.a.v. de beoogde leerdoelen en de kwaliteit van het onderwijsleerproces. 
Ik herken leervragen en  -noden en kan er gepast op inspelen. 
Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken.
Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen. 
Ik neem leiding over het  leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren.  In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren. 
Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen. 
Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit. 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling..

Deze Stage Studieomvangvermindering (SOV) richt zich op studenten die minstens reeds één jaar werkervaring hebben als leerkracht secundair onderwijs in een halftijdse aanstelling.
 

Volgtijdelijkheid

De student moet  de doorgroeistage gevolgd hebben om Stage Studieomvangvermindering te kunnen uitvoeren.
 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Stage Studieomvangvermindering (B-ODISEE-OWS56a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Audenaert Steven |  Buysschaert Stijn |  N.
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De stage-invulling staat beschreven op de stagewebsite 

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media. 

Tijdens de Stage Studieomvangvermindering worden volgende vormen van begeleiding geboden:

  • Infomomenten;
  • Vooruitblik stagebegeleider;
  • Begeleiding door de vakmentoren tijdens de stage;
  • Stagebezoek door de stagebegeleider tijdens de actieve stage
  • Reflectie op de stage in het stageportfolio door de student en bespreking met de stagebegeleider van de werkpunten en sterke punten.

 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Stage Studieomvangvermindering (B-ODISEE-O73228)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

NIveau 3 : gevorderd

  • Kennis en inzichten combineren en kritisch evalueren
  • Gespecialiseerde vaardigheden gecombineerd gebruiken
  • Wetenschappelijke literatuur verbinden aan eigen onderzoekservaringen
  • Volledige autonomie in samenwerking met anderen
  • Medeverantwoordelijkheid voor collectieve resultaten

Evaluatiecriteria
De evaluatie gebeurt op basis van het stageportfolio dat onderstaande documenten bevat:

  • de lesvoorbereidingen;
  • de observatiedocumenten;
  • de scans van de begeleidingsformulieren van de mentoren en stagebegeleider;
  • de vakgebonden stage-opdrachten (indien deze gecommuniceerd werden door de vakdocent)
  • de reflecties van de student;
  • document meso-stage

De klemtoon ligt tijdens de Stage Studieomvangvermindering op het zelfstandig kunnen functioneren als leerkracht die zowel kwalitatief kan les geven, kan organiseren, kan opvoeden,  kan innoveren en als lid van een schoolteam kan functioneren. Die met andere woorden de veelvuldige taken van een leraar in een complexe situatie met een gedeelde verantwoordelijkheid op een hoog niveau kan uitvoeren.

 

De eindverantwoordelijkheid voor de evaluatie op de Stage Studieomvangvermindering ligt bij de stagebegeleider samen met de verantwoordelijke pedagoog.


Bepaling resultaat
Studenten die de beheersingsniveaus van de competenties van de Stage Studieomvangvermindering onvoldoende hebben bereikt, kunnen niet slagen en krijgen 9/20 of minder.

Als het stageportfolio niet tijdig of onvolledig ingediend is, kan de student niet slagen voor stage en wordt het volledige stageportfolio tegen de tweede zittijd in orde gebracht.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.

De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.

De student kan enkel herkansen bij een onvolledig stageportfolio. De actieve stage kan niet hernomen worden.