WI1-1b Getallenleer (B-ODISEE-OWS48A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: WI1-1b Getallenleer (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Wiskunde) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. WI1-1b Getallenleer (B-ODISEE-OWS48a)




Inhoud
Niveau basis:
grondig beheersen en toepassen van alle leerinhouden i.v.m. getallenleer en algebra die aan bod komen in de 1e graad A-stroom van het secundair onderwijs (rekenen met rationale getallen, machten met gehele exponenten, vergelijkingen van de 1e graad met 1 onbekende oplossen, rekenen met veeltermen, merkwaardige producten, evenredigheden, ...)
Niveau doorgroei:
De rol van verzamelingen en relaties bij de fundering van N, Z en Q
De getallenverzamelingen N, Z en Q
Bewerkingen en eigenschappen in N, Z en Q
Ordening in N, Z en Q
Deelbaarheid in Z
Algebraïsch rekenen
Eindige rekenkunde
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO):
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Begeleiding DAG en HAO:
Toledo (kennisclips, oplossingen oefeningen, uitwerking bewijzen, powerpoints, ondersteunende documenten, artikelen, ...)
Individuele uitleg na afspraak via email (nele.deschepper@odisee.be).
Evaluatieactiviteiten
WI1-1b Getallenleer (B-ODISEE-O73222)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
- mondeling examen: 20%
- schriftelijk examen: 80%
Bij het schriftelijk examen hoort een deel "parate kennis" (leerinhouden i.v.m. getallenleer en algebra die aan bod komen in de 1e graad A-stroom van het secundair onderwijs). Hiervoor dient minimaal 70% te worden behaald om te slagen.
Bij het ontbreken van een of meerdere evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van de afgelegde evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
Ja.
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.