AA3-1b Vakdidactiek (B-ODISEE-OWS41A)

3 studiepuntenNederlands14 urenEerste semesterEerste semester
Van Acker Jan (coördinator) |  Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: AA 3-1b Vakdidactiek (niveau: gevorderd).

 

 

 

De algemene toelatingsvoorwaarden  zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. AA3-1b Vakdidactiek (B-ODISEE-OWS41a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht14 urenEerste semesterEerste semester
Van Acker Jan
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

  • ICT-oefeningen aansluitend bij het leerplan (demonstrerend)
  • wetenschappelijke literatuur
  • didactische aspecten van veldwerk en excursies
  • de aarde ontdekken aan de hand van fascinerende proefjes
  • leerlinggestuurde werkvormen - creatieve methoden
  • differentiëren binnen de lessen 
  • professionalisering - navormingen bijwonen
  • opstellen examenvragen - evaluatiecriteria bepalen
  • excursies zelf organiseren of begeleiden
  • meerdaagse excursie naar Zuid-België (tweejaarlijks) met biologiestudenten (veldwerk)

Actieve kennis van het Nederlands.

Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Simulatie - Spelvormen

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

AA3-1b Vakdidactiek (B-ODISEE-O72258)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Naslagwerk, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.

Evaluatiekenmerken 

Permanente evaluatie en opdrachten : 100%

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.