FR1 Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-OWS16A)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: FR1 vakdidactiek 1 (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties: De eindtermen van Frans van het secundair onderwijs in de doorstroomfinaliteiten moeten verworven zijn. Dit komt overeen met het algemene beheersingsniveau B1 van het Europees Referentiekader.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Frans) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Frans) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Frans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. FR1 Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-OWS16a)




Inhoud
Didactiek van Frans vreemde taal: concretisering basisprincipes algemene didactiek; opbouw van een les: inhouden, doelstellingen, lesfases, leerplansituering, werkvormen, materiaal; leerplan 1ste graad A-stroom; de didactiek van grammatica- en woordenschatlessen, van de 6 communicatieve vaardigheden en cultuur toegepast op de eerste graad a-stroom; (vak)didactische principes.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Frans en het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
FR1 Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-O71407)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer: 60 % permanente evaluatie via opdrachten en 40 % schriftelijk examen in januari.
Bij de evaluatie van vaardigheden kunnen studenten geen beroep doen op faciliteiten die deze vaardigheden ondersteunen.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.