Doelstellingen
Leeruitkomsten:
- Ik creëer een positief leer- en leefklimaat voor de leerlingen via het inzetten van concrete strategieën.
- Ik neem proactief leiding over het leer- en leefklimaat om het welbevinden en de leerkansen te vrijwaren.
- Ik selecteer en formuleer concreet en waarneembare doelstellingen rekening houdend met de beginsituatie en ontwerp van daaruit passende leer- en onderwijsactiviteiten die in de klascontext aangeboden worden.
- Ik realiseer onder begeleiding doelgericht krachtige leeractiviteiten vanuit actuele en relevante bronnen, alsook vakinhoudelijk en didactisch kennis en inzichten.
- Ik voer alle administratieve taken op lesniveau stipt en correct uit.
Vormingsdoelen:
- Relationele gerichtheid
- Verantwoordelijkheidszin
- Leergierigheid
- Enthousiasme
- Speelsheid
- Kritische ingesteldheid
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Praktijk 2 (B-ODISEE-OWL57a)




Inhoud
Het OPO Praktijk 2 omvat: verplichte deelname aan didactische ateliers en aan het begeleid voorbereiden georganiseerd in de hogeschool en didactische stage.
Begeleid voorbereiden houdt in:
- voorleggen van lesvoorbereidingen aan verschillende vakdocenten
- integreren van de feedback van de vakdocenten in de herwerkte lesvoorbereidingen
Didactische ateliers houden in:
- trainen van vaardigheden;
- reflectieve houding stimuleren.
Didactische stage houdt in:
- teamteachen met de mentor van het tweede of het vierde leerjaar
- lessen voorleggen aan de mentor en integreren van de feedback van de mentor in de herwerkte lesvoorbereidingen
- deze lessen zelfstandig geven in een klas van het tweede of het vierde leerjaar.
Als bijlage verwijzen we naar het stagevademecum, dat integraal te vinden is op de stagewebsite: http://stage.odisee.be/onderwijs.
Studiemateriaal
Verplichte leermiddelen:
- stagevademecum met informatie en bindende afspraken voor stage (zie stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs)
- digitale toegang tot leermiddelen van de lagere school (https://www.academicsoftware.eu/)
- stageportaal (https://waas.odisee.be/stage/)
- eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek
- Toledo als communicatiemiddel
Aanbevolen leermiddelen:
- handleidingen en werk- en leerboeken van de lagere school
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35366
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
- begeleid voorbereiden met de vakdocenten op de campus
- didactische ateliers op de campus
- didactische stage
Evaluatieactiviteiten
Praktijk 2 (B-ODISEE-O73565)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De beoordeling is permanent en gericht op de evolutie van de student.
We verwachten een correcte mondelinge en schriftelijke taal in Standaardnederlands voor het OPO Praktijk 2. Dit is een essentiële voorwaarde om te kunnen slagen.
Het OPO Praktijk 2 omvat een verplichte deelname aan het begeleid voorbereiden en de didactische ateliers op de hogeschool en de didactische stage in het tweede leerjaar of het vierde leerjaar.
De student dient op het einde van de didactische stage van het tweede of het vierde leerjaar ten minste basisniveau te halen voor de verschillende leeruitkomsten (zie doelstellingen ECTS) en voor de vormingsdoelen. De student moet slagen voor elke leeruitkomst. Als dat niet het geval is, dan slaagt hij niet voor het OPO Praktijk 2.
Het bereikte niveau wordt afgeleid uit:
- het feedbackverslag van de mentor
- de lesbijwoningsverslagen van leergroepbegeleider en stagecoach van de didactische stage van het tweede of het vierde leerjaar
We bekijken hierbij de didactische stage in zijn totaliteit en kijken naar de vorderingen die de student heeft doorgemaakt gedurende het hele stageverloop van de didactische stage van het tweede leerjaar of het vierde leerjaar. De student ontvangt na publicatie van het rapport een syntheseverslag van het OPO Prakijk 2, dat wordt opgesteld door de leergroepbegeleider en de stagecoach. Op basis hiervan wordt een weloverwogen voorstel tot eindcijfer voor het OPO Praktijk 2 geformuleerd door de stagecoördinator. Daarna volgt een remediërende vergadering met het ganse lectorenkorps en wordt het eindcijfer voor het OPO Praktijk 2 bepaald.
Indien een student een tekort haalt, dan kan de student maximaal 8/20 halen voor het OPO Praktijk 2.
Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO Praktijk 2. Ongewettigde afwezigheid kan leiden tot een tekort voor het OPO.
Als bij de aanvang van de didactische stage blijkt dat het stagerooster en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, wordt de stage stopgezet.
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.