Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-OWL56A)

Doelstellingen
- Ik illustreer onderbouwd het belang van basiselementen van efficiënt en effectief klasbeheer die bijdragen aan warm en veilig leer- en leefklimaat.
- Ik verantwoord gemaakte keuzes bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving vanuit de verschillende componenten van een didactisch model.
- Ik analyseer en beargumenteer didactische principes met focus op doelgericht werken.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenregelement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-OWL56a)




Inhoud
- Didactische principes met focus op doelgericht werken.
- Het didactisch model uitdagende leeromgeving: verschillende componenten en hun samenhang
- Didactische handvaten
- Visies op effectief lesgeven
- Doelgericht werken: formuleren van lesdoelstellingen en duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie
- Ordeningswijzen van leerinhouden
- Didactische werkvormen
- Een uitdagend lesverloop ontwerpen
- Binnenklasdifferentiatie
- Evaluatie
- Effectief klasbeheer
- Een warm en veilig leer- en leefklimaat
Toelichting werkvorm
DAG:
- Er wordt zowel een theoretisch kader geschetst als aangezet om de leerinhoud toe te passen in de praktijk en in de opdracht.
- Er wordt actieve inbreng verwacht van de studenten.
- De opdracht omvat het uitwerken, geven en reflecteren over een lesvoorbereiding in de lagere school. Voor studenten die stage lopen kan dit binnen de vooropgestelde planning. Wie geen stage loopt zoekt zelf een klas waar hij de les kan realiseren (via aanvullende stage).
HAO:
- Zelfstandige verwerking van leerinhoud aan de hand van het studiemateriaal.
- Instructiefilmpje van dit OPO te vinden op toledo.
- De opdracht omvat het uitwerken, geven en reflecteren over een lesvoorbereiding in de lagere school. Voor studenten die stage lopen kan dit binnen de vooropgestelde planning. Wie geen stage loopt zoekt zelf een klas waar hij de les kan realiseren.
Evaluatieactiviteiten
Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-O73564)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: de student ontwerpt zelfstandig een krachtige leeromgeving in het lesvoorbereidingssjabloon van de opleiding.
Deze schriftelijke voorbereiding wordt voorafgaande aan het examen ingediend via Toledo (deadline en meer informatie zie cursussite binnen Toledo). Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt het examen als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.
Het mondeling examen bestaat uit enerzijds het bespreken van de schriftelijke voorbereiding (lesvoorbereiding) en anderzijds inhoudelijke vragen over de inhoud van het opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.