Frans 1 (B-ODISEE-OWL55A)

Doelstellingen
- Ik beheers de basisgrammatica en de basiswoordenschat van Frans van de lagere school en kan dit aantonen binnen een vooropgesteld tijdsbestek in een toets basiskennis met verhoogde cesuur.
- Ik beheers de ondersteunende kennis (grammatica, woordenschat en uitspraak) van Frans op het verwachte niveau van een leraar lager onderwijs.
- Ik formuleer eenvoudige instructies en gerichte vragen correct en nauwkeurig in het Frans.
- Ik integreer de ondersteunende kennis (grammatica, woordenschat en uitspraak) van Frans in zowel de mondelinge als de schriftelijke taalvaardigheden in het Frans op basisniveau.
- Ik ontwerp met ondersteuning functionele en motiverende leermiddelen en -activiteiten volgens de didactische krachtlijnen van Frans.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties: verworven kennis van het Frans in het secundair onderwijs.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3048 : Frans 1-2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans 1 (B-ODISEE-OWL55a)




Inhoud
- Basiswoordenschat en -grammatica (niveau lager onderwijs) ter voorbereiding van de basiskennistoets Frans
- Uitbreiding van de grammatica door middel van het boek "Grammaire de base"
- Uitbreiding van de woordenschat door middel van het boek "Lexique de base"
- Mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid
- Didactiek: visie op Frans in het basisonderwijs, ERK, uitspraak en fonetiek, didactische principes van taalinitiatie en Franse klasinstructies
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden hoofdzakelijk in het Frans gegeven.
Toelichting werkvorm
DAG
- Variatie in werkvormen: hoor- en werkcolleges en communicatieve oefeningen.
- Begeleid zelfstandig werken: basiskennistoets, woordenschat- en grammaticaverwerving, online cursussen.
- Een les taalinitiatie voorbereiden en geven in de stageklas.
HAO
- De studenten volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis.
- Er vinden twee oefeningensessies plaats tijdens het semester.
- Een les taalinitiatie voorbereiden en geven in de stageklas.
Evaluatieactiviteiten
Frans 1 (B-ODISEE-O73563)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Concept basiskennistoets Frans
Doorheen het academiejaar legt de student een basiskennistoets Frans af. De basiskennis omvat de grammatica en de woordenschat van de lagere school op A1-niveau. Het doel van de evaluatie is dat de student de toetsvragen vlot kan oplossen binnen één uur (1/3 van de tijd inbegrepen) en zonder hulpmiddelen.
De student slaagt voor de basiskennistoets Frans als hij/zij de norm van 80% behaalt. Dit is een bindende voorwaarde om te kunnen slagen voor het examen van Frans 1 in de eerste zittijd (EP2) of in de tweede zittijd (EP3).
Toetsmodaliteiten
De student krijgt 3 kansen om de basiskennistoets Frans af te leggen. Deze toets bevat alle leerinhouden Frans (woordenschat en grammatica) van de lagere school en is op niveau eind zesde leerjaar.
- Wanneer de student reeds tijdens de eerste toets de norm van 80% behaalt, hoeft hij/zij de andere toetsen niet meer af te leggen.
- Wanneer de student tijdens de eerste toets de norm van 80% niet behaalt, heeft hij/zij nog 2 kansen om deze norm alsnog te halen.
- Wanneer de student de norm voor basiskennis na 3 pogingen niet behaalt, kan hij/zij max. een 9/20 behalen voor het OPO Frans 1 in EP2.
Eindcijfer OPO Frans 1
Het examen bestaat uit een schriftelijk examen (65%), een didactische taak (10%) en een mondeling examen (25%).
Bepaling eindpunt: het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor. Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.
Het resultaat van de basiskennistoets wordt niet meegenomen in het eindcijfer van het OPO Frans 1.
- Indien de student geslaagd is op de basiskennistoets en op het examen dan wordt het cijfer van het examen toegekend.
- Indien de student geslaagd is op de basiskennistoets en niet op het examen, dan wordt het cijfer van het examen toegekend.
- Indien de student geslaagd is op het examen en niet op de basiskennistoets, dan wordt het cijfer herleid naar een 9/20.
- Indien de student een tekort heeft voor zowel basiskennistoets als examen, dan wordt het cijfer van het examen toegekend.
Studenten die inschreven in het oude curriculum en Frans 1 opnemen in het nieuwe curriculum ter vervanging van Frans 1-2 in het oude curriculum hebben een alternatieve puntenverrekening:
• Indien de norm van 80% voor de basiskennistoets werd behaald in het oude curriculum wordt het eindcijfer voor Frans 1 uitsluitend bepaald door het cijfer op het examen van Frans 1.
• Indien de norm van 80% voor de basiskennistoets nog niet werd behaald in het oude curriculum: deze studenten volgen de richtlijnen voor het nieuwe curriculum.
Toelichting bij herkansen
Bij het herkansen van Frans 1 zijn er volgende scenario's:
- De student is in EP2 wel geslaagd voor de basiskennistoets, maar niet voor het examen van Frans 1: hij/zij legt zowel het mondelinge als het schriftelijke examen opnieuw af in EP3.
- De student is in EP2 niet geslaagd voor de basiskennistoets, maar wel voor het examen van Frans 1: de student legt de basiskennistoets opnieuw af in EP3.
- De student is in EP2 niet geslaagd voor de basiskennistoets en niet voor het examen Frans 1: hij/zij legt zowel de basiskennistoets als het mondelinge en schriftelijke examen af in EP3.
De student behoudt het deelresultaat van de taak over "Didactiek taalinitiatie" uit EP1. Indien de student voor het eerst deelneemt aan het examen Frans 1 in EP3, dient hij de taak tegen de vooropgestelde deadline in.
Bij het hernemen van het OPO Frans 1 in een volgend academiejaar legt de student zowel de basiskennistoets als het mondelinge en schriftelijke examen opnieuw af. Er worden bijgevolg geen deelvrijstellingen verleend.