Wereldoriëntatie 2 (B-ODISEE-OWL53A)

Doelstellingen
- Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot de mens in relatie met zijn omgeving om vanuit de concrete werkelijkheid ervaringen op verdiepend niveau op te doen.
- Ik beheers de inhoudelijke expertise inzake duurzame ontwikkeling met focus op eigen persoonlijk leven als burger op verdiepend niveau.
- Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten op basis van de didactiek wereldoriëntatie met betrekking tot inhouden inzake de mens in relatie met zijn omgeving op verdiepend niveau in functie van de te bereiken leerdoelen.
- Ik ontwerp zelfstandig didactisch materiaal en leeractiviteiten met betrekking tot inhouden inzake de mens in relatie met zijn omgeving op verdiepend niveau via de didactiek wereldorïentatie in functie van de te bereiken leerdoelen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3046 : Wereldoriëntatie 1-2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 2 (B-ODISEE-OWL53a)




Inhoud
Wereldoriëntatie is een totaalpakket van leerinhouden in verband met technologie, natuur, geschiedenis, aardrijkskunde,…, kortom alles wat met de ons omringende wereld te maken heeft. Het neemt dan ook binnen onze opleiding een zeer belangrijke plaats in.
Gedurende 3 jaar worden studenten gevormd om wereldoriëntatie te onderwijzen in de basisschool. Dit houdt enerzijds in dat heel wat inhouden aangebracht worden en anderzijds leren studenten tijdens de vakdidactische momenten hoe ze deze inhouden naar de lagere school kunnen vertalen. Verder wordt aandacht besteed aan werken met het leerplan.
Vanuit een congruente aanpak komen volgende onderwerpen aan bod in het OPO wereldoriëntatie 1-2 :
- Het tijdsbegrip en het historisch referentiekader in de lagere school
- Kinderen van alle tijden
- Wonen doorheen de tijd
- Herinneringseducatie
- Historische figuren
- Koningshuis
- Weer en klimaat
- Aarde
- Aarde in het heelal
- Kaartgebruik
- Verkiezingen
- België oa gemeenschappen, gewesten, staatsstructuur.
- Europa
Deze inhouden zijn richtinggevend. Afhankelijk van de actualiteit en beschikbare lestijden zullen bepaalde inhouden uitvoeriger (of beknopter) behandeld worden.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35370
Toelichting werkvorm
- Via hoorcolleges en zelfstudie komen de studenten in contact met de inhouden van de cursus en de vakdidactiek.
- Studiebegeleiding: tijdens de contactmomenten en/of op voorziene momenten worden studenten begeleid om de vakinhouden en vakdidactiek te beheersen en toe te passen.
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 2 (B-ODISEE-O73561)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bevat een inhoudelijk en vakdidactisch deel.
Het eindpunt wordt als volgt samengesteld:
Deel 1: 60%: schriftelijk examen basiskennis (minimum 14/20)
Deel 2: 40%: schriftelijk examen didactiek (minimum 10/20)
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op één van de deelevaluaties (basiskennis of vakdidactiek) een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.
Bindende voorwaarde om te kunnen slagen voor het Wereldoriëntatie 2 is dat de student voor deel 1: basiskennis minstens 14/20 behaalt én voor deel 2: didactiek minstens 10/20. Als 1 van de bindende voorwaarden niet voldaan is dan kan de student maximaal 8/20 behalen voor het Wereldoriëntatie 2.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor Wereldoriëntatie 2.