Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-OWL49A)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Van Nieuwenhuyze Elke (coördinator) |  Van Nieuwenhuyze Elke
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Ik communiceer op een zelfstandige manier schriftelijk en mondeling in het Standaardnederlands en hou hierbij rekening met verschillende doelgroepen (leerlingen, ouders, partners, …).​

Ik pas de principes van verbindend communiceren toe wanneer ik in interactie ga met leerlingen en mentoren, medestudenten en docenten en analyseer hierbij mijn eigen handelen en dat van anderen.​

Ik werk effectief en efficiënt samen om het eigen leerproces te optimaliseren (met medestudenten, mentoren, …).​

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3041 : Communicatie en agogische vaardigheden 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-OWL49a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Van Nieuwenhuyze Elke
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Deel schriftelijke communicatie:

  • Kennismaking met taalcompetentie in de lerarenopleiding: starttaalcompetentie, de academische taalcompetentie en de professionele taalcompetentie (de taalcompetenties van de leerkracht)
  • De 4 taalvaardigheden en het communicatieschema
  • Tekstsoorten op basis van tekstdoelen, fictie versus non-fictie
  • Leesstrategieën
  • Lezen en samenvatten
  • Argumenteren
  • Schrijftaal versus spreektaal
  • Formele versus informele taal
  • Stijl en taalregisters
  • Schrijven en schrijfstappen
  • Schrijven en corrigeren
  • Strategieën om de betekenis van onbekende woorden te achterhalen en basiswoordenschat uit te breiden
  • Taalzorg (stijltips en grammaticale fouten wegwerken)
  • Spelling van de werkwoordsvormen, algemene spellingsregels van het Nederlands

Deel mondelinge communicatie​ en verbindend communiceren en samenwerken:

  • Technische, zichtbare en hoorbare factoren van het spreken​
  • Verbindend communiceren ​
  • Samenwerken en peer feedback ​

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Reflectie

DAG: studenten

  • Deel schriftelijke communicatie: er zijn contacturen en er is werktijd om zelfstandig te werken aan de TaalMOOC Starter (startmodule en de modules "luisteren", "lezen" en "schrijven"). Aanwezigheid tijdens de contacturen is gewenst. Tussentijdse feedback wordt voorzien bij de totaalopdracht van de cursus "Schrijven" van de TaalMOOC (een opinietekst schrijven)​.
  • Deel mondelinge communicatie en verbindend communiceren en samenwerken: er zijn contacturen en er is een geïntegreerde opdracht (de vertelnamiddag). Aanwezigheid tijdens de contacturen en de voorbereiding en de realisatie van de vertelnamiddag is vereist. Tussentijdse feedback wordt voorzien in de vorm van een logopedische screening.

DAG: studenten

  • Deel schriftelijke communicatie: er zijn contacturen en er is werktijd om zelfstandig te werken aan de TaalMOOC Starter  (startmodule en de modules "luisteren", "lezen" en "schrijven"). Aanwezigheid tijdens de contacturen is gewenst. Tussentijdse feedback wordt voorzien bij de totaalopdracht van de cursus "Schrijven" van de TaalMOOC (een opinietekst schrijven)​.
  • Deel mondelinge communicatie en verbindend communiceren en samenwerken: er zijn contacturen en er is een geïntegreerde opdracht (de vertelnamiddag). Aanwezigheid tijdens de contacturen en de voorbereiding en de realisatie van de vertelnamiddag is vereist. Tussentijdse feedback wordt voorzien in de vorm van een logopedische screening.

Evaluatieactiviteiten

Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-O73558)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

In het eerste semester werken we tijdens de contacturen aan de schriftelijke communicatie. Dat resulteert in een schriftelijk examen in EP1. Dit schriftelijke examen maakt 70% uit van het totaalcijfer van het OPO. 

In het tweede semester werken we tijdens de contacturen aan de mondelinge communicatie, aan het verbindend communiceren en het samenwerken. We werken een vertelnamiddag uit, waarin zowel de mondelinge taal als het samenwerken als het verbindend communiceren geïntegreerd worden geoefend en geëvalueerd. Deze geïntegreerde opdracht maakt 30% van het totaalcijfer van het OPO uit. Zie ook het evaluatierooster op Toledo.

Indien op één van deze deelevaluaties een cijfer van 8/20 of minder behaald wordt, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer. Als een student een deelevaluatie niet aflegt, wordt deze beoordeeld als 'niet afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het opleidingsonderdeel.  

Voor het deel schriftelijke communicatie gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd. 

Voor het deel mondelinge communicatie en verbindend communiceren en samenwerken krijgt de student een opdracht op maat.