Praktijk 1 (B-ODISEE-OWL48A)

Doelstellingen
Leeruitkomsten:
- Ik creëer met ondersteuning van de mentor en door actieve deelname aan het klasgebeuren, een positief leef- en leerklimaat voor de leerlingen.
- Ik breng de beginsituatie van de klascontext in kaart a.d.h.v. kijkwijzers met focus op het creëren van een krachtige leer- en leefomgeving.
- Ik ontwerp onder begeleiding leer- en onderwijsactiviteiten in de klascontext vanuit evidence informed kaders in functie van de beoogde doelen en rekening houdend met het welbevinden van de leerlingen en voer deze onder begeleiding uit.
- Ik voer opgelegde administratieve taken stipt en correct uit.
Vormingsdoelen:
- Relationele gerichtheid
- Verantwoordelijkheidszin
- Leergierigheid
- Enthousiasme
- Speelsheid
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Praktijk 1 (B-ODISEE-OWL48a)




Inhoud
Het OPO Praktijk 1 omvat: deelname aan leergemeenschap, didactische ateliers georganiseerd in de hogeschool en didactische stage.
Deelname aan leergemeenschap houdt in:
- Voor DAG: gericht werken aan kernpraktijken binnen een leergemeenschap: observaties en eerste praktijkervaringen in de school van de leergemeenschap.
- Voor HAO: gericht werken aan kernpraktijken binnen een leergemeenschap: observaties en eerste praktijkervaringen in de school van de leergemeenschap (zie planning op stagewebsite). Bij overmacht wordt een vervangtaak voorzien.
Didactische ateliers houden in:
- trainen van vaardigheden;
- reflectieve houding stimuleren.
Didactische stage houdt in:
- observeren en uitvoeren van drie lesactiviteiten: kennismakingsactiviteit, tussendoortje en voorleesmoment
- teamteachen met de mentor van het tweede of het vierde leerjaar
- drie lessen voorbereiden onder begeleiding van de vaklectoren
- drie lessen zelfstandig geven in een klas van het tweede of het vierde leerjaar.
Als bijlage verwijzen we naar het stagevademecum, dat integraal te vinden is op de stagewebsite: http://stage.odisee.be/onderwijs.
Studiemateriaal
Verplichte leermiddelen:
- stagevademecum met informatie en bindende afspraken voor stage (zie stagewebsite: http://stage.odisee.be/onderwijs)
- digitale toegang tot leermiddelen van de lagere school (https://www.academicsoftware.eu/)
- stageportaal (https://waas.odisee.be/stage/)
- eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek
- Toledo als communicatiemiddel
Aanbevolen leermiddelen:
- handleidingen en werk- en leerboeken van de lagere school
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35366
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
- leergemeenschappen op de lagere school
- didactische ateliers op de campus
- didactische stage
Evaluatieactiviteiten
Praktijk 1 (B-ODISEE-O73557)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De beoordeling is permanent en gericht op de evolutie van de student.
- Praktijk 1 omvat de deelname aan de leergemeenschap, aan de didactische ateliers en de didactische stage van het tweede leerjaar of het vierde leerjaar. De deelname aan de leergemeenschap is bedoeld als introductie voor het eigenlijke lesgeven.
- Een student is geslaagd als hij de vooropgestelde competenties die opgenomen zijn in het evaluatiedocument, behaalt.
- De student ontvangt na publicatie van het rapport een syntheseverslag van het OPO Prakijk 1, dat wordt opgesteld door de leergroepbegeleider en de stagecoach. Op basis hiervan wordt een weloverwogen voorstel tot eindcijfer voor het OPO Praktijk 1 geformuleerd door de stagecoördinator. Daarna volgt een remediërende vergadering met het ganse lectorenkorps en wordt het eindcijfer voor het OPO Praktijk 1 bepaald.
- Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO Praktijk 1. Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot een tekort voor het OPO.
- Het ontbreken van een volledig ondertekende stageovereenkomst leidt tot een tekort voor het OPO.
- Als bij de aanvang van de actieve stage blijkt dat het stagerooster en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, leidt dit tot een tekort voor het OPO.
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Het OPO Praktijk 1 kan herkanst worden binnen het OPO Praktijk 2 op voorwaarde dat beide OPO's in hetzelfde academiejaar worden opgenomen.