Ontwikkelen en leren (B-ODISEE-OWL47A)

Doelstellingen
- Ik illustreer onderbouwd het belang van de warme leraar-leerlingrelatie gebruik makend van inzichten uit de basistheorie en sleutelconcepten.
- Ik illustreer onderbouwd ontwikkelingspsychologische en leerpsychologische expertise met de focus op een krachtige leeromgeving.
- Ik analyseer en beargumenteer de verschillende componenten van een didactisch model.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Ontwikkelen en leren (B-ODISEE-OWL47a)




Inhoud
Warme leerkracht-leerlingrelaties:
- Relaties op klas- en dyadisch niveau
- Zelfdeterminatietheorie
- Hechtingstheorie
Leer- en ontwikkelingspsychologie: breed beeld van de ontwikkeling van een kind, relevant voor het basisonderwijs: fysieke, cognitieve en sociaal-emotionele aspecten. Didactische en pedagogische implicaties van ontwikkelingspsychologische inzichten.
- Visies op ontwikkeling
- Brein en geheugen - Waarneming en aandacht
- Motoriek
- Denken en metacognitie - Intelligentie - Taal
- Ontwikkeling van persoonlijkheid, identiteit en zelf
- Morele ontwikkeling
- Hechting en omgaan met anderen
- Psychisch functioneren en welbevinden
Componenten didactisch model:
- Verschillende componenten: beginsituatie, doelstellingen, werkvormen, onderwijsleermiddelen, evaluatie, leerinhoud, leraar
- Begrippen: fundamenteel leren & competentiegericht leren in de basisschool
- Basiscompetenties leerkracht lager onderwijs
- Gericht observeren in functie van de beginsituatie
- Ordening en classificatie van doelstellingen: eindtermen, leerplandoelstellingen en lesdoelen
- Het lesvoorbereidingssjabloon
Toelichting werkvorm
DAG:
Afwisselende werkvormen via blended leren: doceren, onderwijsleergesprek, coöperatieve werkvormen, individuele opdrachten, flipping the classroom.
Er wordt zowel een theoretisch kader geschetst als aangezet om de leerinhoud toe te passen in de praktijk o.a. via individuele opdrachten die als voortaak of verwerkingsopdracht worden meegegeven.
Er wordt actieve inbreng verwacht van de studenten. Studenten worden aangemoedigd om een lagere schoolkind te observeren. Voor studenten die stage lopen kan dit binnen de vooropgestelde planning. Wie geen stage loopt, zoekt zelf een kind dat hij kan observeren.
HAO:
Afwisselende werkvormen: doceren, onderwijsleergesprek, individuele opdrachten, flipping the classroom.
Zelfstandige verwerking van leerinhoud aan de hand van het studiemateriaal.
Instructiefilmpjes te vinden op Toledo.
Studenten worden aangemoedigd om een lagere schoolkind te observeren. Voor studenten die stage lopen kan dit binnen de vooropgestelde planning. Wie geen stage loopt, zoekt zelf een kind dat hij kan observeren.
Evaluatieactiviteiten
Ontwikkelen en leren (B-ODISEE-O73556)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% Schriftelijk examen met gevarieerde vraagvormen over het geheel van de leerinhoud. De student mag hierbij gebruik maken van cursusmateriaal en eigen notities. De vragen peilen naar begippenkennis, inzicht en toepassing van kaders/begrippen.
Toelichting bij herkansen
Idem eerste examenperiode.