Godsdienst 1 (B-ODISEE-OWL45A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
De Kegel Hélène (coördinator) |  De Kegel Hélène |  N.
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Ik toon aan dat ik inzicht heb in de religieuze en levensbeschouwelijke ontwikkeling van leerlingen en zie het belang in van een degelijke begeleiding om deze ontwikkeling te kunnen stimuleren
  • Ik kan het componentenschema omschrijven en concretiseren vanuit verschillende invalshoeken
  • Ik kan het communicatief proces dat nodig is om leerlingen te begeleiden in hun levensbeschouwelijke groei omschrijven en toepassen via levensbeschouwelijke gesprekken waarin de verschillende niveaus van levensbeschouwelijke communicatie tot uiting komen.
  • Ik ontwerp vanuit het vakdidactisch kader voor goed godsdienstonderwijs lesactiviteiten vanuit het basisschema voor leerprocessen religieuze ontwikkeling, nl. sfeerschepping, verkennen, verdiepen, verankeren.
     

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid  zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.

Verwachte voorkennis: inhoud leerplan r.k.godsdienst secundair onderwijs.

Studenten die geen r.k.godsdienst volgden in het secundair onderwijs, maken zich bij het begin van het academiejaar bekend bij de lector. In onderling overleg kunnen zij aanvangsbegeleiding krijgen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3038 : Godsdienst 1-1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Godsdienst 1 (B-ODISEE-OWL45a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef23 urenEerste semesterEerste semester
De Kegel Hélène |  N.
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

GODSDIENST 1-1 is verdeeld over twee leereenheden:

LE1: Jezus Christus: leven en Blijde Boodschap

LE1: Wat christenen geloven en hoe ze dit vieren in het liturgisch en pastoraal jaar.

 

LE2: De waarde van geloven in de opvoeding (levensvragen en levensbeschouwelijk gesprek)

LE2 Spiritualiteit bij kinderen 

LE2: Visie en opbouw van het leerplan RKG in lagere school en binnen ZILL.

LE2: Hoe maak ik een goede godsdienstles?

LE2: Symbolische taal om mee te delen wat niet te zeggen is (sfeerschepping, gebed, sacraliteit, Bijbelritueel, kijktafels en sacramenten)

LE2: Kindertheologisch leren kijken: ‘wederkerige ontsluiting’,het model ‘elementariseren’‘theologiseren met kinderen ‘

De cursus wordt op verschillende manieren aangereikt : 

de cursustekst 

contacturen op de campus (ON CAMPUS)

synchrone lessen : (ONLINE- LIVE op het moment dat de les ingeroosterd is)

asynchrone lessen : (ONLINE - te bekijken en te verwerken tijdens persoonlijke werktijd (zogenaamd PWT voor het vak godsdienst)

Bij live contactmomenten zowel ON CAMPUS als bij synchrone lessen verwachten we je actieve deelname aan het lesgebeuren.  Door actief mee te denken en te werken ontdek je de leerinhouden en de toepassingen ervan naar de onderwijspraktijk.  Je werkt actief met de Bijbel, met het leerplan RKG en met ZILL. Logisch dat je die dan, samen met de cursus/laptop ook meebrengt naar de lessen. 

HAO-studenten participeren actief aan de avondsessies die voor hen worden georganiseerd. Zij verwerken zelfstandig de leermiddelen die via Toledo aangeboden worden in het tempo waarin de contacturen voor CAM-studenten vorderen.

Evaluatieactiviteiten

Godsdienst 1 (B-ODISEE-O73554)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen GO1-1 is een schriftelijk examen dat uit twee delen bestaat.

Beschrijving eindpunt :

Leereenheid 1 met focus op basiskennis christendom telt mee voor 1/2 van het puntentotaal. (gesloten boek examen - via digitaal examentool) 

Leereenheid 2 met focus op de vakdidactiek van het vak godsdienst telt mee voor 1/2 van het puntentotaal. (open boek examen met gebruik van cursus en leerplan)   

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 8/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.

Wie op één van beide of beide leereenheden een niet-tolereerbare /20 (of minder) heeft, herneemt in EP3 de leereenheid waarvoor hij/zij niet slaagde. 

Behaal je na EP3 opnieuw een onvoldoende voor een of beide leereenheden, herneem je beide leereenheden het volgende AJ.