Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OWL43A)

Doelstellingen
1: Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk).
2: Ik formuleer denkwijzen, doelen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk) met gebruik van de juiste vakterminologie, wat leidt tot een heldere en begrijpelijke communicatie van concepten binnen wereldoriëntatie aangepast aan het begripsniveau van lagere school leerlingen.
3: Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk), vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen.
4: Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk), volgens de didactische krachtlijnen van wereldoriëntatie.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3036 : Wereldoriëntatie 1-1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OWL43a)




Inhoud
Wereldoriëntatie is een totaalpakket van leerinhouden in verband met technologie, natuur, geschiedenis, aardrijkskunde,…, kortom alles wat met de ons omringende wereld te maken heeft.
Het neemt dan ook binnen onze opleiding een zeer belangrijke plaats in.
Gedurende 3 jaar worden studenten gevormd om wereldoriëntatie te onderwijzen in de basisschool. Dit houdt enerzijds in dat de basisinhouden uit de lagere school op zelfstandige wijze verworven moeten worden aan de hand van de cursus. En anderzijds dat bepaalde inhouden diepgaand en didactisch uitgespit worden tijdens de hoorcolleges en excursies.
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit
- Cursus basiskennis levende natuur
- Cursus vakdidactiek wereldoriëntatie
- Excursie stadsexploratie
- Excursie 'week van het bos'
- Didactische vertaling en verdieping inhouden (hoorcolleges)
Vanuit een congruente aanpak komen volgende onderwerpen aan bod in dit opleidingsonderdeel:
- planten (indeling, hoofdorganen, bloemen, verspreiding van zaden en vruchten en periodieke verschijnselen)
- schimmels (bouw, voortplanting en voeding)
- dieren (algemeen, insecten, spinnen, gewervelden, zintuigen, skelet, gewrichten, spijsverteringsstelsel, voeding, ademhaling, bloedsomloop en voortplanting)
- vakdidactische principes
- excursies: stadsexploratie en herfstexploratie
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35361
Studiemateriaal
Cursus basiskennis= 'De basis, wetenschappen en techniek voor de lagere school' (handboek)
Cursus didactiek wereldoriëntatie: digitale cursus aangeboden door lectoren
Gedeelde bronnen via Toledo en Symbaloo
Toelichting werkvorm
Via hoorcolleges en zelfstudie (oa MOOC en boek) komen de studenten in contact met de theoretische basiskennis van de inhouden (zie cursus).
Kennis en inzicht worden verworven binnen vertrouwde en wisselende contexten.
De praktische toepassingen, op eigen niveau en op niveau van de lagere school (o.a. via leerplan) zitten vervat in opdrachten en excursies.
Hierin worden vaardigheden toegepast en moeten de studenten met enige autonomie samenwerken met anderen.
Studiebegeleiding: tijdens de contactmomenten en/of op voorziene momenten worden studenten begeleid en geholpen om de vakinhouden te beheersen en toe te passen.
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-O73552)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindpunt voor het OPO wereldoriëntatie 1 wordt als volgt samengesteld:
Deel 1: 50%: schriftelijk examen basiskennis
Deel 2: 50 %: opdracht omgevingsonderwijs
Deel 3: Pass/Failure: bezoek een organisatie (Bv. Historium Brugge, KBIN, Technopolis, De kaaihoeve, wandeling met gids (Natuurpunt), Hidrodoe, Het Gravensteen, ...) die educatieve pakketten aanbiedt voor leerlingen van de lagere school.
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.
Bindende voorwaarde om te kunnen slagen voor het OPO wereldoriëntatie 1 is dat de student voor deel 1: basiskennis minstens 14/20 behaalt; voor deel 2: opdracht omgevingsonderwijs minstens 10/20 en voor deel 3 een pass behaalt (bewijs van bezoek zoals beschreven op het takenblad). Als 1 van de bindende voorwaarden niet voldaan is dan kan de student maximaal 8/20 behalen voor het OPO wereldoriëntatie 1-1.
Toelichting bij herkansen
Bij een onvoldoende voor het OPO wereldoriëntatie 1 na de 1ste examenperiode (EP1) dient binnen de 3de examenperiode (EP3) enkel het deel (examen en/of opdrachten) met een onvoldoende hernomen te worden.