Wiskunde 1 (B-ODISEE-OWL42A)

Doelstellingen
- Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels op niveau van het leren van de leerlingen.
- Ik formuleer denkwijzen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, met gebruik van de juiste vakterminologie, wat leidt tot een heldere en begrijpelijke communicatie van wiskundige concepten aangepast aan het begripsniveau van de leerlingen.
- Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
- Ik ontwerp zelfstandig functionele, gestructureerde en inhoudelijk rijke bordschema's met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
- Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot meetkunde, cijferen en maal- en deeltafels, vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties:
Alle leerinhouden wiskunde uit de lagere school zijn gekend.
Afhankelijk van de gevolgde studierichting in het secundair onderwijs zullen sommige studenten extra moeten oefenen.
Voor veel studenten gelden volgende leemtes:
- vlotte rekenvaardigheid (zonder gebruik van een rekenmachine);
- nauwkeurig een wiskundig probleem verwoorden;
- een degelijke beheersing van de leerstof van de basisschool.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3035 : Wiskunde 1-1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Wiskunde 1 (B-ODISEE-OWL42a)




Inhoud
Didactische krachtlijnen
- Betekenisvolle situaties
- Concreet - Schematisch - Abstract (CSA-model)
- Handelingsniveaus van Galperin
- Inzichtelijke aanpak
- Belang van correct wiskundig verwoorden
- Automatiseren - memoriseren
- Inductief werken
- Gebruik van verhoudingstabellen
Meetkunde
- Basisbegrippen
- Vormleer
- Meetkundige relaties
- Ruimtelijke oriëntatie
Bewerkingen
- Maal- en deeltafels
- Cijferen
Toelichting werkvorm
Studenten dienen zelfstandig hun eigen basiskennis bij te spijkeren. Op vraag van de student(en) geven we extra uitleg.
De werkvorm voor dit OPO is college-practicum-opdracht. Verdere toelichting kan je terugvinden in de cursuswijzer op Toledo.
- Een college is een werkvorm waarbij onderwijs door de docent wordt aangeboden aan de volledige groep studenten die het opleidingsonderdeel opgenomen heeft.
Voor dit OPO zijn er voor de dagstudenten verschillende lessen ingepland die bij voorkeur doorgaan op de campus. Een overzichtsplanning is beschikbaar in de cursuswijzer op Toledo. In deze lessen werken we met materiaal aangezien de student dit meestal thuis niet ter beschikking heeft. In de overzichtsplanning kan de student zien welke leerinhoud er besproken wordt op de aangeduide data.
Voor de afstandstudenten zijn de leermodules op Toledo de leidraad doorheen het OPO. Van daaruit wordt verwezen naar het handboek en het e-book. Daarnaast zijn er ook 2 contactmomenten voorzien. De planning daarvoor is ook beschikbaar in de cursuswijzer op Toledo. - Een practicum is een werkvorm waarbij studenten praktijkgerichte opdrachten uitvoeren.
Dit kan gebeuren tijdens de lessen op de campus voor de dagstudenten of tijdens de contactmomenten voor de afstandsstudenten. Ook in het e-book zijn er opdrachten verwerkt. Deze praktijkgerichte opdrachten dienen als ondersteuning bij het verwerken, maar tellen niet mee voor de evaluatie. - Een opdracht is een werkvorm die tot doel heeft studenten zelfstandig academische competenties te laten verwerven. Er zijn geen contactmomenten voorzien voor het uitvoeren van de opdracht, wel instructies, begeleiding en feedback.
Dagstudenten werken een beperkt aantal lessen zelfstandig uit. Zij kunnen dit asynchroon doen wanneer het hen past. Afstandsstudenten werken - met uitzondering van de 2 contactmomenten- steeds zelfstandig. De leermodules op Toledo zijn hierbij leidend.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde 1 (B-ODISEE-O73549)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De score voor dit OPO wordt volledig bepaald door de prestatie op het schriftelijk examen.
De student lost op het examen de oefeningen op zoals in de lagere school .Werkwijzen uit de middelbare school (ook al zijn ze correct) rekenen we niet juist aangezien deze niet bruikbaar zijn in de lagere school.
We verwachten een correct gebruik van vaktaal en notatiewijzen, ook in schematische voorstellingen. Wanneer grootheden niet benoemd zijn, of eenheden niet vermeld zijn, kan de student niet alle punten halen voor dit deel van de desbetreffende opgave. Idem voor het foutief noteren van vermenigvuldigingen (bijv. in de lagere school is het x en niet . ) of het foutief gebruik van het gelijkheidsteken.
Voor het examen vakdidactiek wiskunde 1 mag je geen rekentoestel of app gebruiken.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.